Saturday, October 21, 2017

Raakel Lignell, Anne Puranen: Raxun mukana kivusta tasapainoon

Kirjapaketti tuli pari viikkoa sitten. Tytär hoputti aukaisemaan ja auttoi mielellään kun pyysin. Meillä paketit ovat aika harvinaista herkkua. "She is beautiful" tytär kommentoi. Hänelle Raakel Lignell on uusi tuttavuus. Voin nyt kirjan luettuani lisätä vielä adjektiiveihin ainakin rohkean, toiveikkaan, positiivisen, sisukkaan, huumorintajuisen ja herkän. On rohkeaa olla tekemässä näin omakohtaista kirjaa kivuista, vaivoista, vanhenemisesta. Mehän ollaan teräsmiehiä ja -naisia kaikki, mennä porskutetaan täysillä kehdosta hautaan. Sellaista ihmistä maailma arvostaa. 


Tarjottimella oli vastapuristetun mehun lisäksi enemmän kuin odotin. Alunperin halusin tutustua kirjaan, koska Raakel, Raxu, on ikätoveri. "Viisi lasta seitsemässä vuodessa, kaksosraskaus, kolme keisarileikkausta." Kuulostaapa tutulta, vaikka vähemmällä olen selvinnyt: kolme lasta kahdessa ja puolessa vuodessa, kaksosraskaus, kaksi keisarileikkausta. Enkä soita viulua. Raxun akilleenkantapää on syntymälahjaksi saatu virheasentoinen lonkka, mulla ylimääräisellä nikamalla ja kierrolla varustettu selkä. Kipuakin olemme käsitelleet samalla tavoin: lisää heilumista, kyllä se siitä tokenee. Ja särkylääkkeitä mahdollisimman vähän. 


Kirjassa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia, esimerkiksi helppoja testejä oman kehon tilan arvioimiseksi. Raxun tarinasta oppii, että kaikki vaikuttaa kaikkeen: virheasentoinen lonkka heijastaa päästä varpaisiin, yksi jos toinen kehon osa yrittää ylikorjata lonkan vaikutusta ja loppujen lopuksi kaikki palaset kaatuvat kuin dominonappulat. Askel käy töpöttäväksi, ryhti kumaraksi, päätä särkee, aineenvaihdunta ei toimi,  nahoissa ei ole hyvä olla, nivelrikko iskee. Elämän mielekkyys kärsii. 

Raxu löysi avukseen fysioterapeutti Anne Purasen, jonka erityisosaamista ovat faskiat eli sidekudokset ja niiden vaikutus tuki- ja liikuntaterveyteen. Hänen kehittämänsä (yhdessä Viivi Kettukankaan kanssa) FasciaMethod -kehonhuoltokonsepti on ollut Raxun apuna matkalla kivusta tasapainoon. Konseptin tavoite ei ole enempää eikä vähempää kuin kivuttomuus ja toimiva keho. Raxu itse pukee sen sanoiksi: "Kuntoutus on siis purrut juuri sinne, mihin tähdättiin - arjen toimintakyvyn parantamiseen. Olen myös hyväksynyt sen tosiasian, että joudun tai saan tehdä elämäni loppuun saakka päivittäin töitä kehoni toimintakyvyn eteen. Jotta voisin seistä suorassa, ottaa kivuttomia askeleita ja pysyä tolpillani myös yhdellä jalalla. Ei ole olemassa mitään saavutettuja etuja."


Opin uuden termin: terveyskunto. "On oltava sen verran kuntoa, että pysyy terveenä." Yläkuvassa rentoutetaan lantionpohjaa. Kirjassa puhutaan paljon syvistä lihaksista, niin pakaroissa, vatsassa kuin kaularankaakin tukemassa. Monelle kuntoilijalle taitaa olla tuttuja Raxun tuntemukset: "Kun aloin liikkumaan ja treenaamaan myös lantionpohjan ja vatsan syviä lihaksia, en ensimmäiseen puoleen vuoteen saanut pilateksessa syviin lihaksiin tuntumaa ollenkaan. Ohjaaja neuvoi aktivoimaan lantionpohjan ja sitten syvän vatsalihaksen, mutta ainoat paikat jotka jännittyivät olivat niska ja leukaperät." Opin myös, että maksimipainoilla tehty isoja pakaralihaksia kasvattava ja pyllylle muotoa antava kyykky ei ole niin eduksi lantionpohjalle. Siinäpä dilemma: kurvikas takamus vai hallittu rakko. 


Lyhyessä ajassa voi tapahtua paljon. Raxu on saanut hurjasti aikaiseksi kehon hallinnassa ja liikkuvuudessa reilussa puolessa vuodessa. Itse koin samanlaisen "ihmeparantumisen" joogassa: ekoilla tunneilla ohjaajat kävivät painamassa olkapäitäni hellästi lattiaan, nyt jo sujuu ilman apuakin. Tahdonvoimalihasta (Raxulla tällainen on!) ei pidä aliarvioida. 


Kirjassa on paljon maalaisjärkeä, arkijärkeä. Niska- ja hartiakipuihin voi auttaa myös hammaslääkärillä käynti ja purennan tarkistus sekä hyvä tyyny. Taukojumppa korjaa ja ennalta ehkäisee. Kipulääkkeiden kanssa ei kannata kursastella silloin, kun kipu on ylimmillään - sädekehä ei kirkastu, mutta toipuminen hidastuu. Hyvät jalkineet voivat auttaa jalkavaivoihin. Lepo ja uni ovat yhtä tärkeitä kuin liikkuminen. Kehonhuolto on kevyttä ja lempeää liikettä: "moni voisi vaihtaa palautusjuomansa palauttavaan kehonhuoltoon treenin jälkeen... Monipuolinen perusravinto riittää kovankin kuntoliikkujan energiavarastojen palauttamiseen."


Faskioista eli kansanomaisesti lihaskalvoista kerrotaan luvussa 9. Tämä kannattaisi lukea melkein ihan aluksi, sillä faskiat mainitaan usein. "Faskia on kolmiulotteisesti kehon kattava sidekudosverkosto, valkoista sitkeää kalvoa, jota näemme myös paistilihassa. Se ympäröi lihaksia, sisäelimiä ja koko kehoa yhdistäen kaikki kehon osat toisiinsa... Faskiaa on perinteisesti pidetty vain pakkaus- ja suojamateriaalina. (Se) on kuitenkin erittäin tiheään hermotettu kudos, joka osallistuu likkeen säätelyyn ja lihasten tuottaman voiman siirtoon." Kiehtovaa. 


Kirjan lopussa on liikevinkit FasciaMethodin dynaamiseen liikkuvuusharjoitteluun. Tavoitteena on huoltaa kehoa ja nesteyttää faskioita sekä tietysti kivuton, toimiva keho. Kroppa, jolla voi hypellä rantakallioilla. 


Annoin kirjan täkäläisen ystäväni käsiin. Hän selaili sivuja. Parin kohteliaan silmäyksen jälkeen hän alkoi tosissaan katsella kuvia ja kysellä. Kerroin Raxun taustasta, viulisti, äiti, TTK -tähti. Ystäväni katseli melkein kaikki kuvat ja sanoi, että hän haluaa lukea tämän kirjan sitten kun se julkaistaan englanniksi. 


Kirjan lopussa on tärkeitä asioita. Viimeinen sivu on varattu ihan vain lukijalle, hyvää ja kaunista minusta. Mut on kasvatettu uskomaan, että kaikenlainen itsensä kaunistaminen on turhuutta. Toisaalta olen oppinut hyötyliikunnan ja hyvän ravinnon merkityksen jo pikkukakarana. Vasta näin jälkikäteen olen ymmärtänyt, että olen ollut aika etuoikeutettu: itseviljellyt, -poimitut- ja -kasvatetut elintarvikkeet ovat olleet ravintoni varhaislapsuudesta teini-ikäiseksi. Liikkuminen on ollut toinen luonto. 

"Sen sijaan, että keskityt
aina kehosi heikkouksiin, mieti,
mitä hyvää sinussa on.

Muista kehua ja kannustaa
itseäsi. Luettele kolme hyvää asiaa
omasta kehostasi. 
Mikä siinä on vahvaa? Kaunista?
Toimivaa? Mitä kehosi on sinulle
 antanut? Mitä kehosi on kestänyt?

Loppujen lopuksi kehomme 
on ihmeellinen ja voimakas."


Suosittelen kirjaa kaikille hyvinvoinnista kiinnostuneille. Aina ei tule ajatelleeksi, että päivä päivältä tässä vanhennumme, hormonitoiminta heilahtelee ja välillä ollaan silkan biologian armoilla. Kehonhuolto on hyvä aloittaa mieluummin vähän aikaisemmin kuin myöhään. Nivelrikosta kärsivälle ja lonkkaleikkauksesta toipuvalle löytyy vertaistukea. Ohjeita on niin taukojumppaan kuin koko kehoa huoltavaan kotitreeniin. Kroppa käydään läpi niin, että sekä päänsärystä kuin polviongelmista kärsivä saa apua itselleen. 

Lasten synttärilahjaksi ostama joogamatto kannattelee paremmin kuin mikään muu. 


Yksi kirjan teemoista on lempeys ja armo, lepo. "Lepo. Se ehkä tärkein ja vaikein." Meidäthän on opetettu uskomaan, että höyry päällä pitää matkata mutkasta mutkaan. Hyvä on kuitenkin muistaa, että "Suurimmat harppaukset kehityksessä ovat tapahtuneet juuri levon aikana." Mulle lempeä jooga, gentle yoga, on ollut avain hyvinvointiin. Apuna käytän aina tarvittaessa blokkeja (lisää pituutta, syvyyttä, taipuvuutta, tasapainoa ihan hetkessä) ja hihnaa sekä kotitreeneissä käsipainoja. 



Tässä mehussa oli appelsiineja, omenoita, porkkanoita, viinirypäleitä ja inkivääriä. Kippis (Cheers!) hyvälle elämälle! Tai ainakin alkavalle viikolle. 

"Koskaan ei ole myöhäistä parantaa elämänlaatua!"

Kiitos Docendo.

❤:lla Johanna



24 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stressiä vai mitä, mutta ensimmäinen kommenttini oli niin täynnä kirjoitusvirheitä että katsoin parhaaksi poistaa sen.

      Yritän uudestaan: Hyödyllinen, inspiroiva ja huonoa omaatuntoa aiheuttava kirja tuntuu tuo olevan. Huonoa omaatuntoa siksi, että oma liikkuminen on ihan nollassa tällä hetkellä. Siitä syytän (tietysti) muuttokiireitä, mutta ehtisihän sitä edes kävelylenkkejä tekemään jos tarpeeksi intoa olisi. Mutta ajatukset karkailevat jatkuvasti uuteen kotiin ja siihen mihin mikin huonekalu sijoitetaan ja mistä joudutaan luopumaan.
      Mutta sitten muuton jälkeen... mitään tekosyitä ei enää ole!
      Mukavia kuntoiluhetkiä sinulle tuon ihanalta vaikuttavan kirjan ohjeiden parissa!

      Delete
    2. Voi Kristiina! Tässä kirjassa ymmärretään myös ihmiselon kriisinpaikat. Muutto taisi olla stressaavuudeltaan kolmantena heti läheisen kuoleman ja avioeron jälkeen.

      Olen ihan innoissani teidän muutosta! Muutto rikastuttaa tietysti teidän elämää ihan valtavasti, mutta kyllä täälläkin ollaan täpinöissään.

      Mulla on muuten vieläkin Jane Fondan aerobic -kirjasta liikkeitä muistissa :) Tästä kirjasta jää varmasti myös jotain mieleen.

      Delete
  2. Kiitos tästä mielenkiintoisen kirjan esittelystä. En ole huomannutkaan tämän kirjan ilmestymistä. Varmasti on mielenkiintoista luettavaa ja monella tapaa myös hyödyllistä. Mukavia kuntoiluhetkiä sinulle!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun pitäisi tehdä enemmän taukojumppaa päivän aikaan. Sitä jotenkin ajattelee, että kun tässä on jalkeilla ja touhuaa niin riittäähän se. Mutta varmasti hartiat ja niskat kiittäisivät, kun saisivat vähän huoltoa päivän mittaan.

      Ihanaa viikkoa!

      Delete
  3. Mielenkiintoinen kirjaesittely! Tunnustan, että hoidan huonosti oman kehoni liikkuvuutta. Muutama vuosi sitten kävin sänöllisesti pilateksessa kunnes vaihdoin pilatesillan vesijuoksuun puolison seurassa. Hän on muuten paljon aktiivisempi kehon liikkuvuudesta huolehtija ja on hyvin perillä faskioista. Hän on mm. kuntouttanut itse jäätyneen olkapäänsä välttääkseen leikkauksen. Muistan, kuinkaa kuntoutuksen alussa (ohjeet saatuaan) alkoi venyttää olkapäätään niin, että hiki virtasi, mutta vuoden sisällä tapahtui suuri muutos ja nyt hän saa kätensä yläasentoon leikiten.
    Huomaan kyllä, miten vanheneva kroppani ei ole enää niin vetreä ja taipuisa kuin ennen. Töitä saisi/pitäisi tehdä paljon.
    Riksu on valloittava persoona ja ihailin häntä TTK-ohjelmassa. Kehitys oli huimaa. Pitkään hän myös juonsi Studio 55-ohjelmaa telkkarssa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siis SÄÄNNÖLLISESTI eikä sanöllisesti; voi pahalainen kirjoitusvirhe...

      Delete
    2. Mulla oli etenkin olkapäät ja hartianseutu jymähtäneet aivan hirveästi. En sitä edes ymmärtänyt kun kuitenkin olen aika aktiivinen ja liikun. Jo muutamassa kuukaudessa kroppa oli ihan eritavalla joustava. Vierustoveri kysyi olenko harrastanut tanssia, balettia. Mun ikäisenä on helppo päteä 20 vuotta vanhempien kanssa ;)

      Multa on jääyt kaikki nämä ohjelmat näkemättä. Olisi ollut kiva kyllä nähdä, sillä kirjan luettua käsitän esimerkiksi tanssin merkityksen Raxun elämässä.

      Mukavaa viikkoa!

      Delete
  4. Ihana Raxu! Tämä kirja on ostoslistalla sillä ihan kaikki siinä kolahtaa! Näin Raxun Turun kirjamessuilla kertomassa taipaleestaan ja tokihan sitä olen sivusta muutenkin seurannut, mutta tällä kertaa ihan livenä kuultuna ja nähtynä ihastuin entistä enemmän!
    Kiitos kirjaesittelystä - taidankin hankkia kirjan aiemmin kuin olin aikonut (se on joulukirjalistassani). Ja tuo fasciajumppa kiinnostaa kovasti - olen käynyt kerran siihen jo ohjatustikin tutustumassa eikä kerta jää viimeiseksi!
    Ihanaa pyhää sinne sinulle <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olisipa ollut kiva olla kuulemassa live-esitystä! Monenlaiseen prässiin ihmiskroppa joutuu ja naisilla on sitten vielä omat stressinsä. Tässä oli paljon sellaista, joka tuntui ihan toteuttamiskelposeltakin. Enemmän keskitytään laatuun kuin määrään. Mä olen vähän tälläinen "taloudellinen" harjoittelija.

      Ihanaa alkavaa viikkoa Lady!

      Delete
  5. Kiitos hienosta esittelystä! Kirja tuntuu tosi mielenkiintoiselta ja siitä saa varmasti paljon hyviä vinkkejä:) Mehu näytti myös hyvältä,kippis ja mukavaa sunnuntaita♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä puristelen mehuja vähän sen mukaan mitä löytyy: punajuuria, selleriä, kiwejä, sitruunaa, mangoa ja persikoita käytän usein näiden lisäksi. Fiksumpaa kai juurekset, hedelmät ja marjat olisi syödä sellaisenaa, saisi kuitujakin. Mutta kiva näitä mehuja on juodakin. Yleensä aina laitan mukaan inkivääriä. Ja näin välttyy siltä, että pitäisi käsiin jäävät herkut heittää roskiin.

      Kirja on tutustumisen arvoinen. Yllätyin kyllä iloisesti.

      Mukavaa viikkoa!

      Delete
  6. Hienoja ohjeita tuossa kirjassa,kiva varmaankin tutustua siihen. Tuleeko kirjapaketin tilaaminen kalliiksi SUomesta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En saanut ihan kaikkea esittelyyn mahtumaan, mutta tässä olli esimerkiksi jumppaa tukevan kuminauhan kanssa. Uskon, että sillä olkajumit saisivat kyytiä.

      Harvemmin tulee enää tilattua kirjoja Suomesta. Kun vielä tilasin, niin Akateeminen kirjakauppa toimitti kivoilla hinnoilla. Paketti oli hinnoiteltu sen mukaan kuinka monta kirjaa tilasi. Alennusmyyntien aikaan tuli sitten tilattua aika paljon :)

      Delete
  7. Varmasti ihan hyvä kirja, mutta minua jotenkin aina ärsyttänyt tuo ihminen. Siksi en osaisi lukea kirjaakaan. Hyvä, jos sinä löysit siitä paljon sisältöä! Hyvää alkanutta viikkoa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi Vilma :) Semmoista se välillä on, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Jotkut puheenvuorot kirjassa ovat hyvin henkilökohtaisia, turhautumisesta painon kanssa jojottelluun jne. Mulla heräsi empatia.

      Mukavaa viikkoa!

      Delete
  8. Alkajaiksi kiitos ihanan tuntuisesta blogistasi, jonka juuri löysin. Tämä Raxun kirja on ollut aikeissa ostaa, mutta nyt vasta sain vahvistusta sen hankkimiseen. Olen lähes koko elämäni joutunut sietämään monia kropan kipuja. Jospa tuolta löytyisi apua itsehoitoon ja uusia oivalluksia. Nyt aamukahvin keittoon ja sitten perehtymään kunnolla blogiisi. "Kyllä elämä on ihanaa" terveisin ja virtaa uuteen viikkoon sinulle toivottaen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tervetuloa poikkeamaan Leena!

      Kirja avasi sikäli ajattelua, että kipujen takana voi olla jokin kehon virhe joka sitten ajan kanssa heijastaa vähän joka puolelle. Ja ihan parastu musta oli ohjeet syvien lihasten huoltoon. Ja bonuksena tietenkin, että tuntitollkulla ei tarvitse rehkiä vaan muutaman toiston täsmäisku riittää :)

      Mukavaa viikkoa!

      Delete
  9. Valtavat määrät tuikitärkeää asiaa 🌹Rakel on tutun näköinen, olen varmaan nähnyt vilaukselta TV:ssä. Hyvinvointi on tavoittelemisen arvoista, henkinen ja fyysinen 💚 Nykyihmisellä on monenlaisia vaivoja. Minulla on olo parantunut ja kivut helpottaneet kun älysin vihdoin hakea apua kiropraktikolta pitkäaikaiseen alaselän nyrjähdykseeni. Enpä ole minkäänlaisia särkylääkkeitä tai rentoutumislääkkeitä tarvinnut kuukausimääriin ! Jihuu 😀

    Tervettä ja hauskaa uutta viikkoa !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tosi hienoa, että sait helpotuksen vaivoihisi. Kyllähän se jatkuva kipuilu, vaikka ei olisi edes voimakasta, kaihertaa kuitenkin koko ajan kun mitenkään ei ole hyvä olla.

      Usein mietin, että mites jos nyt jo olkavartta särkee tai lonkkaa kolotta niin mitenkä 10 vuoden kuluttua? Kummasti kannustaa lähtemään lenkille tai tekemään vähän muuta kuntoilua :)

      Onnellista viikkoa Rita!

      Delete
  10. Pirteän värinen mehu, varmasti hyvää ja terveellistä! Kiitos kirjaesittelystä! Kuulostaa hyvältä kirjalta. Kauniita lokakuun lopun päiviä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä en ole ihan varma vaikka olisi vain makeaa hedelmä- ja vihannessokeria, mutta juotua on olo kuin teräsnaisella!

      Meillä on ollut tänään ihan täydellinen syyspäivä: aurinkoista ja lämpöä himpun yli 20 C. On jo syksyisen viileä ilman pohjaväre ja silti aurinko paistaa. Mun lempivuodenaika.

      Sinulle myös ihanaa lokakuun loppua!

      Delete
  11. Kirja on varmasti hyvä, tuo Rakel on mediapersoona ja joskus tulee seurattua hänen juttuja. Voisin toivoa tuon kirjan joululahjaksi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multa puuttuu kokonaan tämä mediapuoli. Olen ollut Suomesta niin kauan poissa, että nimen tunnistan mutta tuotantoa en. Olisi varmasti mukava seurata tarkemminkin.

      Kirja on sikäli kiva, että siinä on paljon nopeasti ja hyvin helpostikin toteutettavia ohjeita. Olen ottanut joitakin asiakseni ja kun ennättää niin teen. Pienistä puroista isoja jokia :)

      Delete