Tuesday, June 20, 2017

Päiväunet

Olen yksi niitä onnettomia ihmisiä, joilla ei ole ongelmia käydä nokosille. Tai yöunille. Nukkuminen on yksi suurimpia nautintoja elämässäni. Oikein odotan iltaa ja sitä, että voin käydä nukkumaan. Olen kyllä toisaalta yöperhonen, tykkään toisinaan lepatella aamuyön tunneille. Illan virkku, aamun torkku, varhainen lintu vie kaikki madot nenäni edestä. 

Jos yöllä herään kesken unien, niin nautin hetkestä. Kohta taas nukutaan, pääsen uinumaan. Mikä ihana ajatus! Tiedän, että kaikilla asiat eivät ole näin. Olen oppinut kantamaan huonoa omaatuntoa siitä, että uni tulee. En ole kunnon ihminen, kun sillä tavalla vain nukun. Kunnon ihmiset eivät nuku, vaan pyörivät hereillä. Mussa on jotain vikaa. 

Mies toivoi ennen päivätyön lopettamista, että heräisin yhtä aikaa hänen kanssaan aamuvarhain. Yritin selittää, että olen  24 tuntia vuorokaudessa hälytysvalmiudessa, että silloin nukutaan kun on siihen aika. Olen tehnyt hommaa yli 15 vuotta. Hänen ei tarvitse herätä keskellä yötä on kyseessä sitten lapset, koira tai jokin muu. Näin jälkikäteen ajatelellen olin aika tyhmä, kun ajattelin että miehen ei tarvitse osallistua millään tavoin lastenhoitoon kun hän tuo leivän pöytään. Kolme alle kaksi ja puolivuotiasta oli aika työläs rupeama. Luulen, että jokin tärkeä side jäi syntymättä. Mun vika. Toisaalta on ollut kiva huomata, että kun nyt itse säntään töihin aamulla ennen kukonlaulua, niin mies vetelee hirsiä. Vetelee niitä antaumuksella hyvinkin pitkällä aamupäivään. Ei tulisi mieleenkään herätellä ihan vain seuraa pitämään. Tai siksi, että illalla olisi sama rytmi. 

Näin tämän plakaatin: Jos rakastat jotakuta, anna hänen ottaa nokoset. Olen tullut siihen tulokseen, että tosirakkaus on sitä että hyväksyy rakkaimpansa pienet torkut. Ja joskus vähän isommatkin. Puhumattakaan siitä, että arvostelisi kumppaninsa hyviä unenlahjoja. 

12 comments:

  1. Sinä onnellinen jolle nukahtaminen sujuu ihan tosta vaan. Ja yöllä herätessäsi ajattelet että kohta saa jatkaa unia. Minä en saa koskaan päivällä nukahdettua ja aamuyöllä kun herään, niin voin olla satavarma että vie ainakin tunnin ennenkuin saan taas unen päästä kiinni. Älä ollenkaan pidä itseäsi huonompana hyvien unenlahjojen takia, vaan iloitse siitä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kyllä mä iloitsenkin. Nämä on niitä asioita, joita pitää itsestäänselvyytenä ja sitten käsittää että ei se kaikilla näin sujukaan. Ilta on minulle se vuorokauden mieluisin hetki: odotan nukkumaanmenoa, unta. Mutta kun olen nähnyt kuinka tukalaa on, kun uni ei väsymyksestä huolimatta tulekaan niin olen kyllä oppinut arvostamaan tätäkin asiaa.

      Joskus jokin ajatus ei jätä rauhaan ja havahdun siihen yösydännä. Olen tietoisesti opetellut, että yöllä ajatellaan vain kivoja asioita. Päivällä voi sitten keskittyä muuhunkin :)

      Delete
  2. Olen samaa mieltä kuin Kristiina. Nauti hyvistä unenlahjoista. Olisin ikikiitollinen, jos osaisin nukkua päiväunia tai en joka aamu heräisi turhaan ainakin tuntia ennen kellonsoittoa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulla oli ikävä tapa laittaa kello soimaan tuntiakin aikaisemmin ennen nousemista. Oli ihana vielä loikoilla tunti. Siitä olen jo päässyt eroon. Mutta edelleenkin herään mieluummin 10-15 minuuttia aikaisemmin ja mietin tulevan päivän valmiiksi. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :)

      Delete
  3. Olet varmaankin kuullut sanonnan, että jollakin on "hyvät unenlahjat". Hyvä uni on lahja elämältä. Nauti ystäväni tästä lahjasta hyvällä omatunnolla, saat voimia päiväsi askareisiin. Minäkin olen nyt vanhana oppinut nauttimaan nokosista päivällä, tuntuu ihanalta hellittää hetkeksi.

    Makeita unia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kyllä vain unenlahjoista puhutaan. Jostain syystä olen aina vähän nolostellut näitä lahjojani. Nuorena tyttönä pystyin posottelemaan vuorokauden ympäri, ei ollut vaikeuksia. Vaikka en olisi mitenkään erityisesti etukäteen edes valvonut :)

      Väsyneenä olen aika kiukkuinen. Olisi kauhea paikka lähimmäisille jos jäisi unet vähiin. Joskus olen kyllä ollut aika hirveä, ihan itseänikin nolottaa.

      Delete
  4. Nauti tosiaan hyvistä unenlahjoista 😊 Minä en osaa ottaa päikkäreitä mutta yleensä aika hyvin saan kyllä illalla unenpäästä kiinni. Varsinkin kun herään töihin aamulla viiden aikoihin niin kyllä illalla nukuttaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kieltämättä näyttäisi siltä, että mitä aikaisemmin aamulla ylös sitä aikaisemmin illalla alas. Toisaalta sitten usein iltaisin innostun lukemaan ja en millään malttaisi nukkua. Siinä sitä sitten ollaan.

      Päikkärit otan usein niin, että juon kahvimukin ja käyn pitkäkseni. 15-20 minuutin kuluttua kofeiini jo vaikuttaa ja on tullut otettua torkut. Hyvin on toiminut.

      Delete
  5. Miehellä on epäsäännölliset työt ja työajat, mutta hän usein herää kanssani samaan aikaan ja nukkumaankin mennään yhtä aikaa. Jos hän herää viikonloppuna aiemmin, saan kuitenkin nukkua rauhassa, kun kerrankin uni maistuu. Aina ei uni tule, vaikka olisin hyvinkin väsynyt. Hän sen sijaan nukkuu aina syvää unta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olen usein miettinyt, että mikä siinä on kun on oikein väsynyt niin uni ei sitten tulekaan. Ei millään.

      Joskus Suomeen matkatessa tein sen virheen, että join kahvia koko Finnairin lennon New Yorkista Helsinkiin ja sitten Suomen päässä lisää että pysyisin hereillä iltaan. Tasoittuisi aikaero kertaheitolla. Huh! Sellaisia sydämenläpätyksiä en muista muita olleen. Ei ollut ihan viisasta.

      Delete
  6. Hyvä uni kuuluu niihin asioihin joista ihmisen hyvinvointi ja jaksaminen ovat riippuvaisia. Minä nukun melkein aina riittävästi, mutta on joskus käynyt niin että en ole pystynyt nukkumaan yöllä (esim. selkäkipu), ja sen huomaa heti seuraavana päivänä; on huono ja vetämätön olo. Töistä ei tahdo tulla mitään. Tyytyväisenä sammun illalla aikaisin ja nousen kukonlaulun aikaan 🙂 Olen lukenut päiväunien hyödyllisyydestä. On sinulla onnea tuossakin suhteessa 🌹

    Tosi monet ovat tehneet tuon että uskovat miehen ansiotyön antavan hänelle oikeuden olla osallistumatta kotitöihin. Dr Phil Show'ssa esitettiin aikanaan että nainen, jolla on 2 - 3 pientä lasta, tekee kahden ja puolen insinöörin työtä vastaavan viikon. Yhdessä jaksossa nainen ja mies vaihtoivat töitä viikoksi, ja jopa miehen silmät aukenivat. Oli kuvitellut että nainen pääsee kotona helpolla 😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ihan parasta on, kun saa nukkua kokokaiset yöunet! Joskus olen miettinyt, että mikä kumma sai ottamaan koiran. Nimittäin kun koiralla on yöllä hätä, joko pitää päästä ulos tai muu suru, niin minä olen se joka edelleenkin nousee valvomaan. Toisaalta pikkuinen tuo niin paljon iloa ja hyvää mieltä, että mielelläni sen teen. Mutta koiran oksennusten siivoaminen klo 3 aamuyöllä....

      Minä olen tajunnut vuosien saatossa, että käsitys siitä mitä touhuan päivän aikaan ei ole kuin itselläni. Aika monta pientä ja suurta asiaa tulee tehtyö. Kolmen lapsen kanssa on paljon myös pieniä "tulipaloja", joita sammutellaan tarpeen mukaan. Olen yrittänyt saada perille, että jos kouluun pitää viedä jotain erityistä (nameja projektiin, pukeutua erityisesti, muita tarvikkeita) niistä olisi hyvä kertoa muutama päivä aikaisemmin. Mikään ei ole niin kurjaa kuin illalla klo 22 lähteä kauppaan tai alkaa kaivella kaappeja.

      Delete