Wednesday, August 5, 2015

Jamaica - mitä tehtäis?

Kävin läpi vielä viimeiset matkakuvat ja siinä samalla äkkäsin, että en ole ollenkaan kertonut mitä Jamaican matkalla teimme.

Lapsille resortissa on vaikka mitä hommaa uinnin lisäksi. Ihan pienimmät voivat aloittaa aamun Sesam Streetin hahmojen kanssa. Cookie Monster käveli mua vastaan ja me tehtiin fist pump! Yksi niitä asioita, joita en ole edes ymmärtänyt toivoa. C is for cookie!

Resortissa oli huikea vesipuisto lazy rivereineen ja vesiliukumäkineen. Meidänkin jo vähän varttuneemmat lapset viihtyivät siellä. Lisäksi oli mahdollisuus pelata koripalloa, lentopalloa ja minigolfia. Tarjolla oli maksullinen dj-kurssi. Iltaisin lapset olisivat voineet mennä teinidiscoon ja usein päälavan ohjelmakin oli sellaista, että lapset viihtyivät: taikureita, tanssia, laulua ja musisointia. Kaikessa oli huomioitu, että aikuisen kainalossa saattaa viihtyä vähän pienempikin piltti. Sikäli muuten kumma juttu, että niitä rääkyviä ja rähjääviä kakaroita ei ollut mailla eikä halmeilla. Ihan pieniä vaippaikäisiäkin joukkoon mahtui.

Rannalla oli lapsille rantaleluja ja pyyheliinoja oli taiteiltu värikkäiksi taideteoksiksi.

Päivisin olisi voinut opetelle jamaicalaista ruuanlaittoa ja varsinkin jerk-maustamista. Paikallisen rommin kanssa olisi voinut harjoitella drinkkien sekoittamista. Rannalla järjestettiin Jamaica-päivä asiaankuuluvine ruokineen ja illalla olisi voinut katsella tulitanssia tai istua rantanuotion lämmössä. Mieleenpainuva oli ilta, kun uima-altaan viereen oli koottu jättimäinen suklaabuffet. One love...

Kuntosalilla oli ohjattua liikuntaa ja reggea-tanssitunteja. Iltaisin niitä askeleita etsittiin tanssilattialta bändin säestyksellä päälavan tuntumassa.

Bob Marley ja Usain Bolt. Tällä tietämyksellä pääsee jo aika pitkälle.

Ilman eri maksua pääsi merelle kurkistelemaan lasipohjaisesta veneestä vedenalaista elämää. Samoin snorklaus ja laitesukellus olivat maksuttomia. Vene lähti rannasta pari kertaa päivässä. Resortilla järjestettiin maksullinen laitesukelluskurssi. Mua vähän harmitti, kun en tätä heti älynnyt. Kaksoset ja mies ovat kurssinsa käyneet, mutta nuorimmainen olisi nyt voinut opiskella sukeltamisen salat.

Perhe ja muutama muu etsimässä kanuunaa ja ankkuria.

Alueella oli kauneushoitola, day spa. Itse kävin hieronnassa. Hinta oli melkein kaksinkertainen näihin meidän täkäläisiin hierontoihin verraten, mutta olipa huikea kokemus. Hierojan kädenpuristus oli hyvin maskuliinen ja hän muistutti aika tavalla Serena Williamsia aina hiustyyliä myöten. 80 minuuttia kimpussani hääri jamaicalainen pyörremyrsky. Olin kiljaisemassa, että voisi ottaa vähän hellemmin mutta sitten tulivat mieleen kaikki ne kerrat kun lihaksia on vain hivelty. Harvoin olen ollut niin rento kuin tämän hieronnan jälkeen. Menin vielä saunaan toipumaan. What a bliss!

Rannalla oli hierontaa varten oma majansa. Oi voi, mikäs sen romanttisempaa kuin kullan kanssa olla parihieronnassa. Kokeilin hoitolan palveluita toisenkin kerran, kun tytär kieltäytyi hänelle varatusta kynsihoidosta. Kun pojat ja mies vielä sanoivat ei, niin mun piti uhrautua. Donna hoitelikin kynnet kauniiksi. Juttelimme kaikenlaista, kuten naisten asemasta Jamaicalla. Naiset eivät ole mitään kynnysmattoja ja taitaapa olla yksi niitä harvoja paikkoja maailmassa, missä naisia on enemmän pomojen paikalla kuin miehiä. Donna kertoi, että venäläisiä asiakkaita oli aikaisemmin paljon, mutta nyt on hiljentynyt. Olivat kuulemma ihan parhaita asiakkaita, sillä hoitoja otettiin päivittäin ja rahassa ei säästelty. Tosin eivät jättäneet tippiä. Siinä vaiheessa taputin hiljaa itseäni olalle. Googlasin ennen hoitolaan lähtöä tippauskulttuuria ja vaikka sivuilla  sanottiin, että tippi ei ole välttämätön niin olin varannut pienen juomarahan mukaan. Well done. Donna ilahtui ihan ilmiselvästi.

Resort mainostaa tipittömyydellä. Juomarahat kuuluvat jo hintoihin. Joissakin kohteissa henkilökunta voi saada potkut jos ottaa tipin vastaan.

Vielä Donna kertoi, että englantilaiset ovat ihan kamalimpia turisteja, ryyppäävät ja rälläävät. Toisaalta skotlantilaiset ovat erittäin pidettyjä. Tässä kohtaa mä huokasin, sillä moni henkilökunnan jäsen oli arvellut mua skotiksi. Huh. Suomesta ja sen sijainnista ei ollut kellään tietoa eikä oikeastaan mielenkiintoakaan. Kaikkihan Jamaicalle jostain tulevat.

Perhe teki veneretken Rick's cafelle. Se on kuuluisa turistirysä, jossa voi sukeltaa kalliolta mereen. En halunnut lähteä huolestumaan ja pilaamaan toisten iloa. Niinhän siinä oli käynyt, että perheen miehet hyppivät mereen puolesta välistä kalliota ja tytär niin korkealta kuin pääsi.

Mies ja tytär kävivät ratsastamassa hevosilla. Erikoisen ratsastusretkestä teki se, että hevosten selässä paineltiin mereen. Varsinaisia merihevosia.

Lapset tekivät kolmistaan zip lining ja -kajakkiretken. Lykkäsimme kolmikon aamulla bussiin ja olivatkin ajelleet puoleen väliin Montego Baytä. Lapset olivat ainoat retkeläiset meidän resortista ja kuljettaja oli käyttänyt ajan hyväkseen ja kertonut maastaan ja sen ihmisistä. Nyt mäkin tiedän mitä lipun värit tarkoittavat. Meidän silloin vielä 12 v. oli ollut nuorin osallistuja, mutta hienosti oli kajakki kulkenut koskessa ja zip lining sujui, kun lasta vähän nostettiin että saatiin koukut kiinni. Pakkasimme mukaan juotavaa ja välipalaa, mutta lapsille oli tarjottu myös ruokaa. Mä en tiedä kuuluiko se retken hintaan. Olivat kai katsoneet, että lapsiparat lähetetty ihan yksinään matkaan. Annoimme mukaan tietysi ruokarahaa ja poika olikin jättänyt anteliaan tipin retkioppaalle :)  Saivat vielä vuorilta laskeutuessa istua jonkin päristimen ohjaamossa ja opastuksen kasveihin ja eläimiin. Vuohihan on Jamaican reindeer.

Resortin työntekijät olivat valtavan ahkeria. Huoltotöitä oli meneillään vähän joka puolella ja aluksetkin kuurattiin ehtimiseen.

Näitä alakuvan katoksia sai vuokrata n. $100 päivähintaan. En ensiksi ymmärtänyt miksi joku haluaisi maksaa niin paljon, mutta selkisihän se sitten. Hintaan kuului täysi ylöspito. Säännöllisin väliajoin katokseen kannettiin ruokaa ja juomaa.  Saipa elvyttävän hivelyn kosteilla pyyhkeilläkin kaupantekijäisiksi. Pikkulapsiperheet näyttivät nauttivan täysin siemauksin. Ja jalkansa satuttanut vanhempi rouva.

Meillä on ollut Jamaica pop. Jokainen haluaisi takaisin ja mies kyseli pari päivää sitten syyslomien ajankohtaa. Haluaisin ehdottomasti palata Negril Beaches resortille, mutta saattaisihan Golden Eye -resortkin olla kokemisen arvoinen. Musiikkituottaja Chris Blackwell on ottanut hellään huomaansa Ian Flemingin  huvilan ja rakentanut ympärille lomakohteen. Martini, shaken, not stirred.

Kotimatkalle lähtiessä törmäsin Montego Bayn lentokentällä tähän tauluun. Siinä sitä olisi voinut ottaa kuvan hain kanssa. Jamaicallahan hait ovat paikallisten mukaan kasvissyöjiä. Ya man.

2 comments:

1. Nyt tuli kaukokaipuu ja kaipuu lämpöön ja aurinkoon ja huolettomuuteen. Vaikka lomalla olenkin ja varsin paljon touhunnut sen aikana, on tämä kaipaus merkki loman viimeisistä päivistä;)
    Vaikka eipä silti - tuommoisiin maisemiin voisin lähteä koska tahansa;)
    Upeaa elokuuta sinne!

ReplyDelete
    Replies
    1. Sinulla on kyllä ollut varsin touhukas loma. Mä ikävöin tietysti sinne Suomeen. Vähän viileämpi sää olisi paikallaan. Eilenkin mittari näytti 36 C astetta ja ilmankosteus oli älytön. Aamulla olin lähdössä hakemaan valokuvia jalkaisin lähikaupasta, mutta enpä sitten viitsinyt. Läkähtynyt sinne olisi.