Saturday, August 1, 2015

Amerikanpersimoni - American Persimmon

Etupihalla kasvoi puu, joka oli kitukavuinen ja väärän vänkkyrä. Mies laittoi puun keväällä valjaisiin, kiskoi ryhdikkääseen pystyasentoon. Parisen viikkoa sitten aloimme ihmetellä, että mitä pallukoita puussa kasvaa. Googlen kuvahaku ehdotti tomaattia. Aikani Pohjois-Amerikan hedelmäpuita tutkailtuani kasville löytyi nimi, Amerikanpersimonihan se siinä kasvaa. 


Puu on ebenpuiden sukua. Raakana hedelmä on tanniininen. Syyskuussa pallukan pitäisi olla raikuvan oranssi ja makea kuin mikä. Jos aiomme hedelmiä saada pöytään pitää olla nopea: mm. oravat ja peurat ovat näiden perään. Molempia on nähty pihamaalla. 


Näin pieni on puu. Takana naapurin talo. Satoa odotellessa ehtii vielä tehdä monenlaista. Vasta syyskuun puolella hedelmien pitäisi olla parhaimmillaan.


Aamulla pakkasin lapset autoon ja vaihteeksi hurautimme uintikisoihin. Mulla alkaa olla henkinen kloori-ihottuma. Tänään pääsin taas altaan laidalle kellottamaan. Meidän seura oli järjestämässä ja kun yksi koutseista tuli katsomoon huutelemaan vapaaehtoisia, tiesin olevan tosi hätä. Siinä meni rattoisasti seuraavat neljä tuntia. Ja kertaakaan en missannut kellon käynnistystä tai pysäytystä. Oon mä aika pro, vaikka itse sanonkin. Toisaalta alkaa olla kokemustakin. 

Huomenna sunnuntaina on viimeinen kisapäivä. Sitten alkaa LOMA! Siis uintiloma. Mun ei tarvitse kuskata ketään uintiharkkoihin kuuteen viikkoon. Tosin tytär on tilaillut kyytiä vesipalloharkkoihin (neljä kertaa viikossa), taekwondo -treeneihin (?) ja joogaankin pitäisi mennä. Pojilla on sitten omat kotkotuksensa. Ensi viikonloppuna yökyläsynttärit n. 50 km päässä ja retki outleteille kouluvaatteiden ostoon. Sanonko mä mitä? Taas saa painella renkaat soikeina ja jarrulevyt punaisina. Tyhjälllä tillalla on tapana täyttyä.

Toivottu ja odotettu uutinen tuli pari viikkoa sitten. Kaksoset siirtyivät seuraavaan treeniryhmään. Siitä on sitten enää yksi askel ylöspäin. Paikka on tavoiteltu ja haluttu. Meidän yli 500 uimarisesta seurasta vain 19 pääsee tälle asteelle ja seuraavassa ryhmässä on myös alle 20 uimaria. Juniori ui seuraavaan porukkaan. Treeni on mennyt putkeen.

Moni vanhempi on ollut pahoillaan ja osa treenikavereistakin on möksähtänyt. Valintakriteerit ovat selkeät, mutta klausuuli "total package" jättää valinnoille liikkumavaraa. Meidän kaksoset eivät ole niitä kaikista nopeimpia, mutta toisaalta tekevät harjoituksissa kovasti töitä eivätkä ole jättäneet harkkoja väliin. Valmentajan mukaan ovat helposti koutsattavia ja hyviä joukkuetovereita. 

Sisarusten siirtyminen eteenpäin ei ole  mikään automaatti. Nyt onkin ollut kinkkinen tilanne, kun toinen kaksospari (tyttä ja poika myös) on erotettu. Poika ui jo ihan huipulla ja tyttö ei päässyt siirtymään seuraavaan ryhmään. Äiti on ollut jostain syystä erityisen huonolla tuulella kisoissa nähdessämme. 

Opin myös, että mä olen aivan liian hiljainen ja kiltti. Paljastui, että muutama vanhempi oli pitänyt valmentajien kanssa palaveria varmistaakseen lasten siirtymisen eteenpäin. Mä vaan ajattelin, että siirtyvät jos rahkeet riittävät. Olen politikoinnissa huomattavasti parempi nykyisin, mutta näissä kuvioissa en aina osaa ajatella ihan loppuun saakka. Mutta onneksi kaikki sujui hyvin.

Edessä siis syksy, jolloin mulla ei ole apuna carpoolia kaksosten harkkoihin. Lasten koulu käy vaativammaksi ja nyt todellakin punnitaan sekä uimareiden että huoltojoukkojen veri. Olen miettinyt, että jouluun mennessä näemme saammeko palaset sopimaan yhteen. Lapset ovat ansainneet mahdollisuuden treenata ja uida seuraavalla tasolla.

Persimoni pitäisi maistua viikunalle. Hedelmiä voi syödä sellaisenaan, tai niistä voi tehdä hilloja, mehuja, kakkuja. I'll keep you posted.

6 comments:

  1. Hyvää lomaa sekä äidille että lapsille:) Persimonit ovat hyviä,täällä hyvin suosittuja: talvella on niiden aika täällä.Sharon persimmon -lajike,jossa ei ole siemeniä on täällä kehitetty ja pari muutaakin lajiketta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Jael! Mun piti tänään jo tehdä tikusta asiaa ja lähteä vähän autoilemaan. Paikallaan olo alkoi jo vähän ahistaa :)

      Kuule, kun sain tuon hedelmän nimen selville niin ajattelin että kuulostaapa jotenkin tutulta. Mä olen varmaan sun blogissa törmännyt nimeen. Toivottavasti pienet oravat jättäisi meille pari hedelmää maisteltaviksi. Tosi hitaasti tuntuvat kypsyvän.

      Delete
  2. Hauska yllätys tuo tuleva sato! Onnea uinteihin ja kuskailuunkin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuntui kyllä ihan ihmeeltä, että pikkupuussa oli niin monta hedelmää. Kypsyyttäkään ei tarvitse veikkailla, kypsä hedelmä putoaa maahan :)

      Delete
  3. Noi hedelmät on ihan yksiä mun lemppareita. Keski-Aasiassa oon syönyt parhaimpia (pehmeitä ja makeita), niitä aina välillä kaiholla muistelen. :)
    -T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siis herkkuja odoteltavissa. Täkäläinen "hauska" tapa on syöttää hedelmää vieraille, kun se on vielä vihreä. Siinä sitten katsellaan, kun toiset vesissä silmin syljeskelevät palasta pois suustaan. Itse en ole moiseen törmännyt, netistä luin. Ehkä ei pidä uskoa kaikkea mitä netissä sanotaan.

      Delete