Saturday, January 25, 2014

Ruoho on vihreämpää...

... tai sitten ei.

Suomesta kun aikanaan matkasin muualle Eurooppaan, niin näytti siltä että tavaraa ja tarjontaa on enemmän kuin kotimaassa. Ja Amerikassahan sitä vasta olikin! Merkkiä ja brändiä vaikka muille jakaa. 


Mun ongelma on se, että haluan sitä mitä näen mm. blogiystävien blogeissa. Pari vuotta sitten yhdessä blogissa tuli vastaan Henkka Maukka Homen pöytäliina ja tabletit. Ei kun tilaamaan! Vaan eihän se ihan niin käynytkään. Meillä nimittäin on H&M onlinetilaaminen toiminut vasta muutaman kuukauden. Vielä alkusyksystä ei onnistunut. 

Ikean kuvaston parissa olen läähättänyt kuten niin moni muukin simppelistä ja edullisesta sisustuksesta pitävä. Hinta-laatusuhteeltaan Ikean pussilakanat ovat ihan pistämättömiä. Kuviotkin miellyttävät. Tykkään mä Pottery Barnistakin, mutta hinta on jo ihan toista luokkaa. Silloin kun pussilakanoiden tarve oli suurin ei ollut puhettakaan, että nettitilaaminen olisi onnistunut. Nykyään meilläkin toimii Ikean online, mutta ei läheskään kaikkien tuotteiden kohdalla.  
Joulun alla katselin jouluisia sisustustarpeita ja törmäsin Espritin nettisivuille. Siinähän sitä taas taivas aukeni ja satoi mannaa. Suomalaisilla Espritin sivuilla (klik, klik) aikani seikkailtuani googlasin sitten "Esprit online USA". Ja mikä oli kompuutterin vastaus: 

WE’RE SORRY

THERE IS CURRENTLY NO E-SHOP IN YOUR COUNTRY 

Kävin taas tutkailemassa jos tilanne olisi muuttunut. Suomen sivuilla on meneillään turkasen mukavat alemyynnit. Siis täältä mun suunnalta katseltuna. Tuo yläkuvan jakku olisi sellainen, että käyttöä löytyisi: klassinen ja hillitty, mutta materiaalinsa puolesta mukava ja ah! niin helppo yhdistellä. Viimeksi eilen kaupoilla vilkuilin josko näkisin jotain tuon tyylistä. Itse asiassa tuo koko yläkuvan outfit olisi sellainen, että mielelläni pukisin ylleni. Sisustustuotteissakin oli kivoja juttuja, kuten suuri tuulilyhty hintaan 7.99. Ilmainen postitus ja palautus... Sanonko mä mitä.

Joten näyttäisi se ruoho olevan vihreämpää  aidan toisella puolella. Täältä kuikkuillen mulla on erityisen ikävä myös Elloksen tuotteita :)

26 comments:

  1. Hei! Minä palasin viime tiistaina floridan reissulta ja täytyy kyllä kompata sinua: netistä en tosin tilannut mitään, mutta kyllä ainakin vaatteitten suhteen täytyi todeta et parempia ja laadukkaampia tuotteita saa ihan kotoakin lindexiltä ja kappahlista. Eikä se "muotikaan" ole yhtään edellä siellä, melkolailla samanlaisia vaatteita saa täältäkin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kyllä maailma on pienentynyt näidenkin asioiden suhteen. Varmaan vielä 20-30 vuotta sitten tilanne oli toinen.

      Suomessa käydessä löydän paljon vaatteita ja sisustusjuttuja, jotka olisivat miun maun mukkaan. Koen kai sen niin, että valikoimat ovat selkeämmät.

      Outleteilta en täällä ostele kovinkaan usein. Monien tuotteiden laadun kanssa pitää olla tarkkana. En halua mitään kertakäyttö t-paitoja. Toisekseen kun kaupoissa on kunnon alennukset, niin usein teen erinomaisia löytöjä.

      Delete
  2. Mä mieluusti ottaisin Uniqlon ja Massimo Dutin kuljetukset tänne! Ja vähän vähemmän veroja ja tulleja Amerikasta päin kiitos! Ruoho on aika vihreää, juu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onhan ne verot kyllä älyttömät. Jos oikein olen ymmärtänyt USA ja EU käyvät neuvotteluja vapaakaupasta. Tullit onneksi tänne suuntaan ovat sellaisia, että vielä voi vastaanottaa paketteja Euroopasta.

      Delete
  3. Voisin sanoa sillä kokemuksella mitä olen käynyt siellä päin maailmaa,että tahtoisin shoppailla siellä ;-) Mutta nuo verot on ihan törkeitä ja ne kai laskivat sitä tuotteen arvoakin,minkä saa verotta lähettää.
    Mutta niinpä kai..ruoho on aidan takana vihreämpää :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin taisi käydä, että jo ennestään matala raja laski vielä lisää.

      Kiertely kaupoissa on kyllä kivaa. Siinä saa ajan kulumaan ihan hassusti. Mutta taitaa olla sama ongelma maasta riippumatta: aina kun lähtee jotain varta vasten ostamaan vetää vesiperän. Kaikkea muuta kyllä löytyisii :)}

      Delete
  4. Joku siinä on, kun vielä vuosienkin jälkeen joku vaate tai koru Suomessa tuntuu niin paljon enemmän itseltä kun vaatteet ja korut täällä ? Yhden muutoksen olen huomannut, että Suomessa asuessa ei Ikea juuri kiinnostanut ja ihmettelin ihmisiä, jotka kävivät Tukholmassa ihan vain Ikean tähden. Täällä Ikea kai tuntuu ihan kotoisalta ja tykkään myös niistä pussilakanoista :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eikös ole kumma juttu. Tätä olen itsekin funtsinut. Mä olen tullut siihen tulokseen, että tuotteissa on sellaista linjakkuutta ja yksinkertaisuutta, mitä täältä ei ihan niin helposti löydäkään. Ja yläosissa mun pitää aina tarkkaan tutkia, että selkä varmasti peittyy.,

      Ikean kanssa sama juttu. Halpaa kiinalaista mössöä ajattelin Ikean Suomeen tultua. Ja nyt kun käy Ikeassa, niin on olo kuin kotiin menisi. No, aika moni tuote merkillisesti muistuttaa Iittalaa, Arabiaa, Aaltoa, Marimekkoa...

      Delete
  5. Ja minusta kun siellä on aivan ihania juttuja ja olen kyllä paljon netistä tilaillutkin sieltä suunnalta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin se vain taitaa olla, että matkan päästä kaikki näyttää vielä kivemmalta. Mulla on ikuisuuskysymys Pentikin porot. Aina jouluisin niitä haikailen, sekä niitä huopia että ornamentteja. Mutta kun olen Helsinki-Vantaan lentokentällä lähdössä kotiin ja olisi viimeinen mahdollisuus ostaa... Nuukuus iskee. Ja niin mä aina vaan haikailen. Mutta ehkä se onkin se olennainen juttu, haikailla :)

      Delete
    2. Mä olen niitä Pentikin poroja kanssa aina katsonut, enkä raaskinut ostaa. Ja pari vuotta sitten tuli ystävät kylään, ja toivat mukanaan yhden porokynttelikön (tuikulle)! Ja siitä lähtien poro on ollut kovassa käytössä, ei pelkästään jouluna suinkaan. Kannattaa siis :)

      Mervi

      Delete
    3. Sullapa onkin mukavat ystävät! Mullakin on olkipukki keittiön kaapin päällä kesät talvet. Kai siihen on suunniteltu jotaik kukkokoristetta, mutta pukista tulee niin kotoinen olo.

      Delete
  6. Mulle on käynyt niin että neljä vuotta luksuskauppojen ja isojen ostosparatiisien läheisyydessä on totaalisesti muuttanut ostopolitiikkaani ja välillä tuntuu että en halua oikeasti mitään enää koskaan. Koko ajan tulee uusia ihania juttuja ja seuraavassa kuussa taas uusia. Aina niihin ihastuu mutta jos heti ei osta niin seuraavassa kuussa on tarjolla jotakin vielä ihanampaa, aina. Siihen turtuu.

    Eilen pitelin käsissäni parin tonnin laukkua jota olen halunnut kauan. Se oli 50% alessa niinkuin moni muukin merkkilaukku. Olisin voinut ostaa sen hyvällä omatunnolla mutta yhtäkkiä en halunnutkaan sitä enää. Mietin että ehkä löydän jonkun vielä kivemman...halpaliikkeiden valikoimia en halua edes katsella kun olen nähnyt miten ne vaatteet litataan kuin kasa riepuja asiakkaan kauppakassiin. Zaran alennusmyynnissä osa myytävistä alevaatteista oli suurissa kasoissa lattialla! Sieltä sitten vaan valitsemaan omasi:/

    Silti shoppailu kiinnostaa ja niin vaan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen niinkuin kirjoitit. Shoppailu taitaa olla naisten dnassa, olisiko joku marjojen keräilystä johtuva jäänne:D Niin ne marjat ja pähkinät varmaan olivat makoisampia naapuriheimon puolella silloin aikanaan ja saada piti hinnalla millä hyvänsä;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, kyllähän täällä tavarameressä pistetään ihan piloille. Suomen hintoihin nähden tuote kuin tuote on niin paljon edullisempi, että voisi olla vaikea tottua taas Suomen hintoihin. Veroa kun tulee maksaneeksi ostoksesta aika paljon.

      Kasoista tonkiminen ei ole mieltä ilahduttavaa. Tosin Victoria's Secretin alemyyntejä se ei näytä haittaavan, kuhina on aikamoinen. Pihakirppistä pitäessä olen huomannut, että liian siististikään ei saa laittaa. Ihmiset eivät uskalla katsoa. Viimeksi laitoin pressun pihamaalle ja viikkasin vaattet siihen. Oli kaikkien aikojen tuottoisin garage sale! Yksi ostaja melkein ryjähti vatsalleen siihen vaatteiden päälle ja haali tavarat siipiensä suojaan :)

      Tekstiilibusineksessa työskenneltyäni mulla on kadonnut kaikki harhat merkkituotteiden paremmuudesta verrattuna esim. merkittömiin tuotteisiin. Mulle merkkaa oikeastaan vain se, miltä laatu ja istuvuus tuntuvat suhteessa hintaan.

      Delete
  7. Täytyy myöntää että en ole ajatellut Espritä tänne muuttoni jälkeen, mutta nyt kun mainitsit alkoi heti kaihertaa! :D Hyvän näköinen jakku. Minulla on enää yksi Esprit'n vaate jäljellä, nelisen vuotta vanha siis. Melkein suosikkina Suomessa oli kuitenkin Mexx. Minusta Ann Taylor Loftista voi löytää vähän samantyylistä kuin yllämainitut. Vai mitä mieltä sinä olet? Usein vaateasioissa olen hakoteillä. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mäkin tykkäsin Mexxistä! En ole muuten tainnut täällä nähdä missään. Äkkiä googlasin ja Kanadasta ainakin näyttäisi saavan tilattua :)

      Tykkään myös Ann Tylor Loftista. Vaatteet ovat mielestäni rennompia kuin sitten Ann Taylor.

      Tytär on tykännyt Espritin mekoista. Niissä on usein hillittyjä ja klassisia malleja, joita voi käyttää niin kauan kun mahtuvat ylle.

      Delete
  8. Nyt en tiedä pitäisikö sanoa että kävi pahasti vai hyvin :) En nimittöin ehtinyt edes lukemaan koko juttua loppuun, kun ihastuin tuohon jakkuun niin paljon, että menin linkin takaa heti sen tilaamaan, plus muita ale-tuotteita! :) Lapsi heräsi kesken aamupäikkärien, mutta joutui ihan itse rauhoittumaan uudelleen, kun äiti ei kesken tilausvimman ehtinyt lastenhuoneeseen rauhoittelemaan... Ja sitten vasta ehti lukemaan kirjoituksen loppuun.

    Ihan loistava jakku, just mun tyylinen työvaate, sopii farkkujen kanssa, tai suorien housujen, eikä ole liian fiini. Kiitos vinkistä! Alessa oli just mun kokoa!

    Mervi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulla on nyt paineita, mitä jos jakku ei olekaan hyvä...? Ai niin, mutta siinä oli kaiken muun hyvän lisäksi ILMAINEN PALAUTUS.

      Olen kyllä iloinen, että Sinä pääset tämän testaamaan. Käy kertomassa miten toimi. Mulla on yleensä farkut ja juuri tällaisella jakulla on helppo saada farkutkin näyttämään siistimmiltä. No, mä jatkan etsintöjä :)

      Delete
  9. Tullit ja toimituskulut on kyllä pöyristyttävät kun tilaa. Shipping jo pienelle kangasmäärälle saattaa olla yli 30 dollaria. Ja sitten kun tilaa isommin niin ne tullit aina närästää.

    Haikeana katselen kaikkia ihania tilkkutyötarvikkeita ja kankaita joita on ihan turha haaveillakaan saavansa suomesta. Muualla euroopassakin valikoimat on mitättömät. Snif, mä olin varmaan entisessä elämässä american quilting mama :)

    Leppis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meillä nousivat viime vuoden alusta postarit ulkomaille ihan älyttömästi. Laskeskelin, että taisi olla lähes 30 %. Siis ihan älytöntä. Mutta posti onkin vaikeuksissa, ihan kuten Itella Suomessa.

      Miltä yrityksiltä yleensä tilaat? Mulle tämä on ihan tuntematon maailma, kun se peukku näyttäisi kasvavan tuossa keskemmällä kämmentä.

      Delete
  10. Olen tilannut ainoastaan Green Fairy Quilts nimiseltä yritykseltä. Missouri Star Quilt companylla olisi selkeästi laajempi valikoima, mutta valitettavasti heillä on postitus muuttunut ja käsittääkseni tosiaan hinnat on nousseet valtavasti.
    Pientä tilausta ei kannata tehdä kun toimituskulut on ihan hurjat, jossain jopa 25$ vaikka tilaisi YHDEN jaardin kangasta! Tai tilkkutyöviivaimen. Suomesta löytyy tosi huonosti mm. tuumamitoilla olevia viivaimia tai erikoisviivaimia.

    Leppis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Leppis!

      Laita mulle spostia omamaamansikka1@yahoo.com

      Katsotaan voisinko mä ehkä jotenkin auttaa tässä asiassa jos tarvetta ilmenisi.

      Johanna

      Delete
  11. Esprit on saksalainen firma, tehtaanmyymälä on tässä aika lähellä meitä. Olin itsekin yllättynyt, että heillä on haaraliikkeitä vaikka missä, mutta jostain syystä ei USA:ssa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun piti jo ihan mennä firman sivuille lukemaan, että mikä tämä Esprit on. Siellä kerrottiin mm. että firma on perustettu San Franciscossa vuonna 1968 ja listattu Hong Kongin pörssiin. Pääkonttorit on Saksassa ja Hong Kongissa. Kauppojakin on tuhat. Espritillä on näköjään myös toinen brändi, edc. Tuohon en ole tainnut koskaan edes törmätä.

      Delete
    2. Joo, se edc on muotia (vielä) nuoremmille. :-)
      SF:ssä on tosiaan ollut jonkun hippiparin firma, jolta se sakemanni on ottanut niiden konseptin, entinen omista Tompkins on muuttunut environmentalistiksi. Taas tuli opittua uutta. :D

      Delete
  12. Voi Allu, tässähän sivistyy ihan silmissä! Jos olisi pitänyt arvata firman alkuperä, niin olisin veeikannut ehkä Tanskaa. Nimikään kun ei oikein viittaa mihinkään. Luulen, että Aasian kasvusta odotetaan suuria.

    ReplyDelete