Tuesday, January 21, 2014

Erilainen

Odottelin ruokakaupan kassalla ja kun oli vilkas päivä aloin avuksi lappaa ostoksiani kasseihin. Ovat jo tottuneet mun omalaatuisuuteen ja tietävät, että tulen maasta jossa asiakkaat pakkaavat omat ostoksensa. Siinä pakatessa tuli mieleeni, että tämä on yksi niitä asioita joka erottaa mut muista. Olen erilainen. 

Kuvat eivät liity taaskaan mitenkään otsikkoon, mutta huomasin takapihalla kaksi tällaista rustiikkista ruukkua. Edellinen omistaja oli jättänyt ne meitä ilahduttamaan.


Miestiskelin sitten lisää asioita, jotka tekevät musta erilaisen. Jätän tästä nyt pois itsestäänselvyydet, kuten toisen kansallisuuden, kulttuurin, kielen. 

1. Pakkaan kaupassa ostoksiani. Käytän aika usein myös itsepalvelukassaa.

2. Mulla ei ole juoksushortseja. Ne on täkäläisillä rouvilla se yleisin asu, kun aamulla haetaan sanomalehti tai saatetaan lapsia bussille. Ja  kun lenkkeillään.  

3. En ole niin nöpönuuka karvoituksen kanssa. Sääri- ja kainalokarvat hmmm... toisinaan rehottavat. Ajattelen aina, että kun ovat niin vaaleat ja kuka niitä katselisi. 

4. Varpaan kynsiä lakkaan harvakseltaan. Ihan paras oli mun tuttavani, joka kertoi käyneensä molemmilla kerroilla ennen synnytystä pedikyyrissä, jotta lääkärillä olisi jotain kaunista katseltavaa. 

5. Hampaiden valkaisuun ryhdyn aniharvoin. Käyn kaksi kertaa vuodessa hammaslääkärillä tarkastuksessa, mutta valkaisen harvoin. Vihloo niin perkatisti!

6. Tiedän miten untuvatakit ja -peitteet pestään. Kiitos suomalaisen koulun kotitaloustuntien! Kotitalous rules!

7. En osaa puhua Idolseista, Talenteista tai Voicesta. Ohjelmien nimet tiedän, mutta en seuraa niitä kun aikaa telkkarin katselulle ei ole. Tosin surkuhupaisaa kyllä, aloitin kolme viikkoa sitten uuden sarjan "The Assets" seuraamisen. Sarjassa on kahdeksan jaksoa, kertoo Kylmän sodan aikaisesta vakoojasta ja perustuu tositapahtumiin. Katseluaika klo 22-23 - siis mulle ihan omiaan. No, kolmannella kerralla ei sitten ohjelmaa tullutkaan. Se oli hyllytetty, kun katsojia ei ollut riittävästi. 

8. Unelmalomani ei ole Disney World tai mikään muukaan huvipuisto. Ystävällismielisesti kutsun näitä perhehelvetiksi. Olen liian rajoittunut ymmärtääkseni mitä hauskaa on siinä, että menee johonkin vempaimeen ja pyörittää päänsä pyörälle ja sitten jonottaa taas puolituntia seuraavaan härveliin. Ja tästä päästäänkin seuraavaan kohtaan:

9. Olen mahdottoman huono jonottaja. Kaupoissa tätä ongelmaa ei yleensä ole. Eikä elokuvissa tai ravintoloissa. Mutta huvipuistoissa ja Black Friday, ou nou. Siksi en taida tykätä kummastakaan. 

 

10. Mulla on käytössä edelleen varmaan 15 vuotta vanhoja vaatteita. Kierrätysnopeus näyttäisi yleisesti olevan hyvin paljon nopeampi. Varsinkaan linttaanastuttaja lenkkareita ei näe. Paitsi mulla taitaa olla sellaiset takapihakenkinä... Tiedättehän, kun pöllytetään multaa ja kasveja...

11. Leivon aina alusta alkaen, from scratch. 

12. Syön harvoin ravintoloissa tai pikaruokapaikoissa, muutaman kerran kuukaudessa. En siis viikottain tai joka viikonloppu.

13. Tiedän, miten auton tuulilasi raapataan! 

14. Ja viimeisenä: lumisateella hiljennän auton vauhtia ja en varsinkaan laita kenkien päälle muovipusseja suojaamaan jalkoja kastumiselta. 

Nämä kaksi viimeistä kohtaa innoitti tämän päivän sääennuste. Lunta satanee. Ja mulla on car poolin ajovuoro n. 45 minuutin päähän. Mies lupasi tulla tilalleni, jos tilanne näyttää kovin pahalta. Muuten otan perheen nelivedon alleni ja eiköhän sillä päästä. 

9 comments:

  1. Nykysuomen mukaan kai sanottaisiin, että erilaisuus on parhautta ! Niin monesta olen ihan samaa mieltä - kyllä 'kotsan' tunneista oli jotain hyötyä. Pidetään peukkuja, että lumen tulo jää minimiin. Kyllähän me pärjätään, mutta ne muut ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kotitalous oli kyllä ihan parhaita tunteja. Vieläkin lämpimästi muistelen kahta kohdalleni osunutta opettajaa.

      Mua pelottaakin tämän lumen kanssa ne kaikki muut! Itse ymmärrän sen verran, että ajonopeus laskee roimasti. Mä olen nähnyt monen ajavan kuin viimeistä päivää kesärenkailla ja sitten ihmetellään, kun auto lähtee käsistä. Parasta olisi jos harkat peruttaisiin. Lumisade on osumassa juuri siihen pahimmoilleen. Ja mä en voi perua ajoa jos harkat on, kun muiden lapset on menossa...

      Delete
  2. Ihan hyvä olla erilainen sanoo toinen erilainen.Tuolla on joitakin kohtia jotka minäkin voin allekirjoittaa.

    Katselin Assetin ensimmäisen jakson ja sitten toisen,kun jo tiesin ettei kolmatta tule.Se Amesin roolihahmo aika epämiellyttävä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä olin niin pettynyt. Asetuin telkkarin ääreen, kaikki seuraavan päivän valmistelut tehtynä, vähän viiniä. Sitten tulee jokin kokkiohjelma! Toivottavasti laittavat vaikka Netflixiin. Ja Ames on kyllä karmiva.

      Delete
  3. Kertoiko ystäväsi että antoiko synnytyslääkäri palautetta kauniista kynsistä..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kynsistä ei kai oltu erikseen mainittu... Musta kyllä aika upea asenne ko. tapahtumaan :)

      Delete
  4. Aika monta kohta voin minäkin allekirjoittaa,jospa se on sitä suomalaisuutta?? ;-)
    Meillä on tosi vähän lunta,mutta nyt on kylmää ollut jo toista viikkoa.Toivottavsti lunta ei nyt sitten tule kahta metriä keväällä,tämä riittäsi!
    Mukavaa loppuviikkoa teille,aja varovasti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mua lykästi, vanhempien lasten harkat peruttiin! Tänä iltana ajan myös pitemmän lenkin, mutta sain laiskotella eilisen. Jotenkin en osaa olla eilisestä kovin murheissani :)

      Kai se on sitä suomalaista omatoimisuutta. Ja kun on tottunut kulkemaan vähintään puolet vuodesta vähän enemmän verhottuna, niin kynsien lakkaus ei ole päällimmäisenä mielessä vaikka varpaat nykyisin saavatkin enemmän aurinkoa.

      Delete
  5. Hauska juttu :). aika paljon samoin periaattein täälläkin mennään. Karvoja ei ole paljon mistä ajella, jokunen näkymätön haituva siellä täällä, nilkassa joku tummempi karva harvassa :). Minä aina päivittelen noita nilkkakarvoja, ja puoliso ihmettelee, että mitkä karvat :). Sandaalikautena (joka on pitkä!) käyn säännöllisesti pedikyyrissä. Hampaita ei ole minulta koskaan valkaistu, eikä valkaista, auts.

    Kauppakasseja en pakkaa itse, koska ei ne anna täällä sitä tehdä :).

    Minäkin leivon aina alusta kaikki ja laitan ruuat, mutta ulkonakin tulee syötyä aika usein, erityisesti viikonloppuisin. Tykkäisin mennä aina uuteen ravintolaan ja kokeilla erilaisia juttuja, mutta puoliso on enemmän "tutu ja turvallinen" -ravintolassa kävijä.

    Minunkaan unelmaloma ei ole mikään huvipuisto, mutta olen käynyt kyllä. Olen siellä aina se hortoilija :), mihinkään laitteisiin ym. en tykkää jonottaa. Kaupoissa ym. jonottaminen ei hermostuta, eikä täällä kovin tarvitse jonottaa edes.

    Katson televisiosta joitakin sarjoja, ja joskus jakson sieltä ja täältä American Idolseja. Voicea en ole koskaan katsonut. Tykkään sitcomeista, ja joistakin sarjoista esim. Scandal, Person of Interest. Saturday Night Live tulee katsottua kun on uusi jakso. Samoin katson aina Real Time with Bill Maher. Olen myös tykännyt katsoa The Tonight Show with Jay Leno, melkein joka ilta. Päivällä en avaa televisiota juuri koskaan, mutta jos avaan, niin panen CNN-kanavan taustalle kun teen jotakin. Ennen aina avasin telkkarin heti aamulla, mutta nykyään en enää, vaan joskus kuuden maissa tai vähän ennen avataan uutisille. Katson paljon elokuvia, ja joskus ei aika riitä, niin katson on demand tai nauhoitan.

    Minä taas olen aika nopea vaatteiden kierrättäjä :), mutta uutta ostan aika harkiten. Silti niitä on liikaa.

    no name

    ReplyDelete