Sunday, August 18, 2013

5:2

Huomasin surukseni kevään korvalla, että vyötärö ei ole ihan entisensä. Ruoka- ja liikuntatottumukset ovat jokseenkin samanlaiset kuin muutama vuosi sitten, mutta nähtävästi ikä tuo kiloja vaivihkaa. Olen juossut myös muutaman kuukauden aika säännöllisesti, joten odotukset olivat kyllä erilaiset. 


Oli aika korjata suuntaa, mutta olin vähän hukassa metodin suhteen. Annoskokoja voi toki pienentää ja liikuntaa lisätä. Nykyisin en enää juurikaan syö jäätelöä, leivonnaisia, makeisia. Makeat juomatkin jätän rauhaan. Vähän oli sormi suussa, että mitä tässä pitäisi tehdä. Luin 5:2 dieetistä ja kummasti se alkoi kolkutella mielen pohjalla. Olen joskus aikaisemmin pitänyt viikossa yhden paastopäivän ja kokemukset olivat kivoja. Tuumasta toimeen. 


Olen nyt kokeillut parisen kuukautta 5:2 -systeemiä ja olen valtavan tyytyväinen. Mulle tämä sopii kuin nakutettu. Viitenä päivänä viikossa syön normaalisti ja kahtena päivänä viikossa 500 kaloria. Vähäkalorisiksi päiviksi valikoituivat maanantai ja torstai: kurinpalautusta viikonlopun jälkeen ja viikonloppuun valmistautumista. Paino on pudonnut, mutta ihan tarkkaa tietoa määrästä minulla ei ole. Mun mittarina toimii vetoketju: kun vaatteet alkavat ahdistaa on aika tehdä jotain. 


Dieettipäivät ovat olleet yllättävän helppoja. Aamiaiseksi kokeilin ensiksi kaurapuuroa, mutta se osoittautui liian kevyeksi ruuaksi. Nyt teen yleensä yhden munan munakkaan, johon lisään tonnikalaa ja vihanneksia. Kyytipojaksi pala hapankorppua ja kahvia. 

Lounas on yleensä salaatti, jossa mukana kanaa/kalkkunaa/kalaa. Ilta-ateria seuraa samoja suuntaviivoja. Hapankaalia lisään surutta vähän joka aterialle. Pieni määräkin tuntuu jo täyttävältä. Olen ollut yllättynyt kuinka paljon ruokaa voi syödä ennen kuin 500 kaloria on täynnä. 

Kahvia ilman en voi olla, joten sitä tulee juotua pitkin päivää. Jälkiruuaksi otan muutaman marjan: pari mansikkaa tai kirsikkaa saavat jo suun makeaksi ja tuntuu, että on syöty kokonainen ateria. Yogi-merkkiset teet ovat mainiota vatsantäytettä ja auttavat makeanhimoon. Esimerkiksi Egyptian Licorice on lakritsijuuren ansiosta todella maukas. Salainen aseeni on sitruuna, jota lisään niin juomaveteen kuin salaatin päälle.


Jos olen oikein ymmärtänyt dieettiä ei ole luotu edes laihdutukseen vaan mm. kolestrolitasapainon parantamiseen ja verensokerin tasaamiseen. Itse olen huomannut eron jaksamisessa. En nyt ole ihan yhtä pirteä kuin porkkana, mutta ei se kaukaa heitä. Olo on energisempi, reippaampi. Odotan oikein vähäkalorisia päiviä. Niiden jälkeisinä päivinä tuntuvat juoksulenkit sujuvan ja pinnakin vaikuttaisi pidentyneen. Perhe on viime aikoina kommentoinnut, kuinka näytän hyvältä. 

Mun ainoa ongelma on toistaiseksi ollut paastopäivää seuraavan päivän aamiainen. Mun ei tee mieli ruokaa ja syömisen aloittaminen on vaikeaa. Olenkin varannut aina tiistai- ja perjantaiaamuiksi jogurttia, luumuja ja jopa piimää. Annoskoot ovat pienentyneet, kylläinen olo tulee vähemmästä. Myös ruokien maut tuntuvat tulevan paremmin esille. Ja mä en ole varma mistä johtuu, mutta tuntuu että hajuaistikin olisi parantunut.

Epäilen, että tästä on tullut minulle elämäntapa. Voisin kuvitella, että vietän tulevaisuudessa viikottain vähintään yhden vähäkalorisen päivän. Olo on päivän jälkeen aina mitä mainioin. 

P.S.

Blogiystävistäni ainakin Lumo Lifestyle (klik, klik) on dieettillä ja häneltä saa kyllä loistavia ruokaohjeita! Etten saniosi lumoavia. Kannattaa käydä kurkkimassa. 

33 comments:

  1. Kuulostaapa järkevältä! Voisin kokeilla!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ainakaan ei tarvitse nälässä kitua :) Olen ollut kyllä oikein tyytyväinen.

      Delete
  2. Mä oon osittain myös testannut, mutta mulla on taas tästä vähän eri versio. Se on sellainen joka päivä käytössä oleva, en muista nimeä. Olisko 6/18. Siinä syödään vaan 12-19 välissä kolme kertaa ja muuten ollaan "paastolla". Tää toimii mulla tosi hyvin silloin, kun jaksan noudattaa sitä :-) Odottelen innolla USA:n ruokakauppoja, jos me sinne nyt päästään - niitä mahtavia tuorevalikoimia on ikävä. Oikeasti itse söin siellä paljon helpommin muutenkin terveellisesti, kuin täällä Suomessa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä odotan kanssa innolla, että tulette tännepäin! Kirjoitan Sinulle sähköpostia kunhan nyt saan taas ajatuksia ojennukseen :)

      Ja totta, tuoretuotteita on kaupoissa todella paljon. Kuten tänään ostin tuoreita mansikoita, erinomaisen hyviä.

      Itse olen joskus toiminut myös niin, että en ole syönyt illalla klo 18 jälkeen. Sekin toimi oikein hyvin. Mulle tällaiset selkeät aika- tai määrärajoitukset sopivat hyvin. Siinä sitten vapautuu ajattelemasta koko asiaa eli ruokaa.

      Delete
  3. Me olemme viime aikoina syöneet vain yhden aterian paastopäivinä eli olleet edellisen illan illallisen ja paastopäivän 500 kcal illallisen välissä 24 h syömättä. Yllättävän helposti on sujunut. Nälkä ei tasaisesti kasva vaan tulee ja menee.

    Muutenkin 5:2-paasto on helppoa; ei kiellettyjä ruokia, jatkuvaa kieltäytymistä, sosiaalista elämää rajoittavia sääntöjä.

    En itsekään ole kiloja mittaillut vaan senttejä. 8 cm on nyt lähtenyt vyötäröltä. Kyllä tätä meillä on kaavailtu pysyväksi elämäntavaksi. Lopettaessa kilot/sentit varmaan tulisivat pian takaisin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minä myös tykkään siitä, että pysyvästi ei tarvitse itseltään kieltää mitään. Ja koska annoskoko tuntuisi pienenevän kuin itsestään ei tule myöskään sellaista ahmimisvaikutusta välipäivinä. Päinvastoin, tuntuu että olen vähän tarkempi sen suhteen mitä syön.

      Mä en ymmärtänyt alkaa mittailla tai punnita. Näin blogin kannalta se olisi mielenkiintoista tietoa. Eilen taas kiskaisin farkut jalkaan, joiden nappi keväällä vähän soi. Nyt ei ollut soimisilmiötä, vaikka farkut olivat vielä pesun jäljiltä vähän tiukemmat.

      Delete
  4. Meillä yksi mies töissä on tällä dietillä ja hyvin on onnistunut, hän syö rahkaa tuolloin paastopäivinä :) Itse olen miettinyt tuota diettiä, kuulostaa hyvälle!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahka olisikin ihanaa! Meillä vain ei ole vastaavaa tuotetta. Sour Cream light-vesionakin on niin kaloripitoista, että välttää pitää. Sour Creamiä käytän leivonnassa rahkan/kermaviilin/ranskankerman asemasta, vaikka se huomattavasti tuhdimpaa on kuin esim. rahka.

      Delete
  5. Mulla lähti just 3. paastoviikko käyntiin. Paastoan myös ma ja to. Ja tosiaan yllättävän paljon pystyy syömään, kun tekee ne oikeat valinnat. Puuroa yritin myös aamuisin, mutta se ei riittänyt mihinkään.
    Rasvaton rahka ja sokeroimaton mehukeitto on mun herkkuja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Tuossa jo Marille vastailin, että rahka olisi ihana! Mehukeittoja voisi keitellä itse. Olen tehnyt jonkun kerran vihanneskeittoja ja varmasti kun säät kylmenevät kaipuu lämpimään ruokaan on suurempi.

      Suomessa on kyllä niin valtavan hyvät valikoimat varsinkin maitotuotteissa. Kaipuusta huokailen.

      Delete
  6. Hei tosi mielenkiintoista kuulla tästä - kerrothan lisää miten menee jatkossa!

    Tuohon kevyempään ja pirteämpään oloon vaikuttaa varmaan oleellisesti sokerin ja valkoisen jauhon pois jääminen, ainakin näin veikkaisin.

    Ehkä tämä on se mitä mun pitäis kokeilla (siis sokerin vähentäminen, paasto ei imettämisen aikana oikein käy), kun tuntuu etten millään pääse väsymyksestä eroon - meidän kaksoset on puolivuotiaita, eikä meillä nukuta yhtäkään yötä putkeen ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilman muuta kerron. Ja nyt ihan selvyyden vuoksi, että en esim. hapankaalia täällä syö koko ajan. Joinakin päivinä jos tuntuu kovin nälkäiseltä pienikin määrä hapankaalia saa jo olon kylläiseksi. Sama vaikutus tuntuisi olevan valkosipulilla, jota olen laittanut mm. munakkaaseen. Ja tänä aamuna munakkaassa oli reilusti sipulia :)

      Mä aika vähän syön sokeria tai ruokia joissa on sokeria. Valkoista jauhoakin kuluu nykyään yhä vähämmän ja vähemmän esim. vaalea leipä on jäänyt aika lailla pois ruokavaliosta. Pastaa syön, mutta en niin kovin usein.

      Olen aina ollut sellainen, että jos lounas on liian tukeva, niin pitäisi jo mennä nukkumaan. Liian tukeva lounas on sellainen tavallinen, mitä useimmissa ravintoloissa tai työpaikkaruokaloissa lounaaksi tarjotaan. Keitot ja salaatit ovat ok. Mua vain yksinkertaisesti ruoka väsyttää :) Vähemmän tuntuisi olevan enemmän.

      Delete
  7. Olen nyt erityisellä ruokavaliolla eli syön vain ihan elämisen kannalta tärkeitä juttuja ja tarpeeksi, niin että kaikki tarvittava tulee nautittua ja se on yllättävän vähän se, mitä ihminen oikeasti tarvitsee.

    Katsoin tuota sun ruokavaliota ja kaikenlaiset säilykkeisiin käytettävät lisäaineet (hapankaali) sekä fruktoosi ja glukoosi ovat sellaisia jotka turvottavat vyötärönseutua. Itseasiassa valkoinen sokeri on parempi vatsalle kuin mitkään makeutusaineet. Olen aina luullut että se on toisinpäin:) Mun vyötärönympäryksestä on hävinnyt viikossa 11 cm kun olen ollut tällä ruokavaliolla jota mun nyt pitäisi ilmeisesti noudattaa suunnilleen loppuelämä. Ihmettelin vuosiakausia miten mun vyötärö ei vaan tuntunut asettuvan paikoilleen kuin paastojen aikoina (jolloin aina myös hävisi vyötäröstä 9-12 cm muutamassa päivässä (pelkkää turvotusta). Mutta nyt en voi juoda kahviakaan ja teetäkin hyvin valikoivasti eli suurin osa makuteestä on nounou:( Kaakaota sen sijaan saan juoda:) Sellaista johon ei ole lisätty makeutusaineita vaan lisäilen itse sitten sokeria:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, niinhän se on että eri ihmisille sopivat erilaiset ruuat. Itse olen sikäli onnekas, että erityisiä allergioita ei ole.

      Tuossa jo kommentoinkin Anonyymille kommentoijalle, että ei täällä nyt sentään koko ajan hapankaalia syödä. Tosin sen maitohappobakteerit tuntuisivat tekevän hyvää vatsalle. Makeutusaineita meillä ei käytetä ja olen sokerinkin suhteen aika topakka. Itse en sitä ruokiini lisää. Tosin pippuria olen paastopäivinä tupsautellut milloin munakkaaseen milloin salaattiin. Ylipäänsä tuliset mausteet ovat alkaneet vanhemmiten maistua.

      Kaakao on kyllä hyvää. Mulla meni pitkän aikaea ennen kuin löysin täältä hyvän kaakaojauheen. Teestä mulle muuten tulee kuvottavaolo jos juon sitä ilman ruokaa. Kahvi taas menee tyhjäänkin vatsaan :)

      Delete
    2. Itseasiassa kaikki mausteet niinkuin pippurit on ok mutta esimerkiksi lihaliemikuutiot eivät:) Lääkärisetä kertoi minulle myös että varsinkin naisilla vyötärönympärys voi normaalistikin paisua sen 5-8cm päivän aikana eli kannattaa mitata aamulla ja illalla. Jos on iso muutos vyötärönympäryksessä niin syö liikaa kaasuja tuottavia ruoka-aineksia ja niitä kannattaa karsia:D Fodmap-nimellä löytyy joitakin ruokia jotka tälläistä voivat aiheuttaa ja kuulemma ne ovat usein syynä sille että vyötärönauha on alkanut paisumaan ikää tullessa lisää:)

      Delete
    3. Ai niin, en ole siis allerginen näille ruuille vaan mun suolisto (sori) ei toimi kunnolla niiden kanssa ja siitä on sitten tullut vähän isommat ongelmat kun ei ole vuosikausiin osannut asialle tehdä mitään.

      Delete
    4. Onpa mukava, että olet löytänyt avun ongelmiisi. Sitä ei aina käsitä kuinka tärkeää se mitä suuhunsa pistää voi olla. Niinhän sitä sanotaan, että ihminen on sitä mitä syö :)

      Delete
    5. Luojan kiitos olen todellakin syönyt terveellisesti, enpä muuten tiedä kuinka huonossa kunnossa olisin. Muutenhan minulla on kaikki arvot erinomaiset.

      Tuolta voi lukea:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtynyt_suoli

      tai tuolta:

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068

      Jos vaikka joku muu saa tästä avun omille epäilyilleen. Monestihan nuo dieetit pahentavat turvotusta ja muiden ruoka-aineiden sulautumista koska ihmiset käyttävät silloin sokerittomia tuotteita joissa sokerin sijaan on mm. glukoosia. Sokeri on tässá kohtaa keinotekoisia makeutusaineita parempi vaihtoehto. Paras olisi tietysti ettei syö kumpaakaan vaihtoehtoa vaan pitäytyy omissa tuotteissa, tekee vaikka mustikkakeiton itse:)

      Delete
    6. Nämä kai on aika usein sellaisia juttuja, joita ei osata edes etsiä. Itse ei ainakaan osaa epäillä, kun eivät ole ihan yleisiä vaivoja. Tieto on tärkeää.

      Delete
  8. Minulla on tuo ollut mietinnässä;olin ensin kauhean skeptinen mutta kun luin enemmän niin ajattelin että pitäisi kokeilla.On ainakin helpompi kuin tavanomaiset dieetit;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itselläni oli muuten vähän samansuuntainen olo. Toisaalta mitä enemmän tästä kuuli ja luki sitä järkeenkäyvemmältä "paasto" vaikutti. Ja olen niin tyytyväinen jo energisyydestä, että jos paino ei putoa niin ei haittaa. Pääasia tietysti että ei tulisi lisää :) Ja aina voi lopettaa jos tuntuu kurjalta.

      Delete
  9. Täällä ilmoittautuu yksi ihminen joka ei ole koskaan ollut millään laihdutuskuurilla. Painoa on tullut hurjasti lisää tässä keski-iän temmellyksessä, ja osasyynä siihen on tietenkin tämä makea elämä :D. En ole kskaan osannut kieltää itseltäni syömästä mitään mitä olen oikeasti halunnut.

    Onhan minulla omanlaiseni ruokavalio, mutta se ei tähtää laihduttamiseen, mutta lähtökohta siinä on terveellinen ja ravinteikas ruoka. Ruokarytmissä on ollut paljon säätämistä vuosien aikana, ja olen saanut aikaan jonkinlaisen järjellisen rytmin entiseen verrattuna.

    Energiaa riittää, joskus ihan liikaakin :). Nukun hyvin, ruoka maistuu eikä sairauksia vielä ole. Kolesteroliarvot olivat todella hyvät kun juuri mitattiin, mutta sokerirvoja joudutaan seuraamaan.

    Nyt ollaan vaarallisilla vesillä kun Suomesta tuli ostettua vähän liikaa karkkeja :). Kovasti en ole ällömakean perään, mutta pieni makea silloin tällöin maistuu. Vaikka en ole kovin suklaan ystävä, niin miehen kanssa jaetaan Tupla-patukka tai Kismet aika iisisti iltaruuan jälkeen :), niin kauan kuin niitä riittää, ja sitten ollaankin ilman karkkeja aika lailla seuraavaan kertaan kun niitä Suomesta tuodaan.

    Minusta muuten rahkan korvikkeeksi käy oikein hyvin Fagen rasvaton kreikkalainen jugurtti. Keitin eilen tuoreista luumuista compottia ja sitä nautin jugurtin kanssa. Eli tuoreita luumuja, sitruunan mehu, kanelitanko, maun mukaan sokeria. Keitetään sakeaksi. Minulla sattui eilen "vahinko" kun unohdin sen liedelle hautumaan 45 minuutiksi, mutta sepä olikin ihanan näköistä ja makuista ja annoin sen vielä kiehua (simmering) varttitunnin. Tein compotinmustakuorisista luumuista, tuli upea väri ja maku. Liikaa ei kannata sokeria laittaa kun pitkässä keittämisessä maku tiivistyy.

    no name

    no name

    ReplyDelete
  10. Anteeksi kun rasitan tätä sinun blogia, mutta pitää kertoa vielä yksi juttu :).

    Leivoin nimittäin juuri äsken juustosarvia, ja ne ovat ehkä sellaista herkkua josta pidän aika paljon (ei suurta rasva-ja sokerimäärää).

    Tämä taikina on simppeli ja siihen tulee maitoa 2,5 dl, hiivaa (yksi pussi kuivaa), 1 tl sokeria, hieman suolaa, n. 6 dl vehnäjauhoja ja pehmeää voita 25 g. Vaivataan hyvin, jaetaan kahteen osaan ja kaulitaan ympyräksi, joka sitten jaetaan sektoreiksi vaikka pizzaleikkurilla. Joka sektorille laitetaan I tl juustotäytettä. Eli ehkä n. 150 g ohueksi raastettua juustoa, 1 kananmuna, mustapippuria ja Provencen-yrttisekoitusta tai muita yrttejä maun mukaan. Itse laitoin juuston sekaan myös ihan pieneksi pilkottua kinkkua ja säilöttyä paprikaa. Juustot jota käytin: Coastal rugged mature cheddar (englantilainen Costcosta), hieman mozzarellaraastetta ja parmesania.

    Kääritään sarviksi, kohotetaan, voidellaan munalla ja paistetaan n. 225 C n. 12-15 min. (riippuu uunista).

    Sarvien pinnalle voi vielä ripotella juustoraastetta ennen paistamista jos haluaa.

    no name

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos näistä ohjeista, sekä compotti että sarvet saivat täällä kuolan valumaan. Kumma, kun näppikset vielä toimivat.

      Ja olenpas minä ollut hölmö: tottakai kreikkalainen jogurtti voi korvata rahkan! En ole edes lempiherkkuani mansikkarahkaa viitsinyt tehdä, kun ei muka ole rahkaa.

      Mulla kanssa oli juuri verikokeet ja ihan hyvältä näytti. Tosin verenpainetta mitatessa tunsin kuinka alkoi kamalasti jännittää. Se on vaan jotenkin niin stressaava tilanne :)

      Juustosarvet muuten olivat suurta herkkuani Suomessa ollessa ja mulla oli olevinaan siihen joku tosi hyvä ohje. Ohje katosi ja mistään en ole samaa löytänyt. Tämä kyllä vaikuttaa siltä, että menee kieli mennessä. Kehitteletkö ohjeita ihan omasta päästä?

      Delete
    2. Minulla oli viimeksi verenpaine ihan pilvissä, hoitaja ei saanut edes lukemaa :). Se on aina kun joutuu siihen interrogation :D kun menee lääkäriin. Tämä suomalainen nimi ja aksentti saa aina hirveän kysymystulvan aikaiseksi, ja kielikin sitten alkaa sammaltamaan ja verenpaine nousemaan kun suorastaan ärsyttää kun ei AINA jaksaisi. Myöhemmin minun lääkäri tuli ja oli vähän kiukkuinen, että ei ole oikein tyytyväinen verenpaineeseen, ja halusi mitata itse. Hän huokasi helpotuksesta kun paine oli ihan ok, ja mina sanoin että nousee aina kun kuulustellaan :D.

      Tuon compotin olen ihan itse "keksinyt", ja juustosarvien ohje minulla on ollut jo iät ja ajat, mutta täytteen juustoja ja makuja olen vaihdellut. Eri juustot, eri yrtit jne.

      Aika paljon kehittelen ohjeita itse, varsinkaan ruuanlaitossa en käytä reseptejä muuten kuin minulle uutta ja outoa ruokaa tehdessä katson vähän mallia useammasta lähteestä. Leivonnassa tarttee vain mitat olla aika kohdallaan, mutta ihan lonkaltaa saatan leipoakin jotakin ilman varsinaista reseptiä.

      Kreikkalainen jugurtti on niin monikäyttöinen, sitä pitää aina olla kotona.

      no name

      Delete
    3. I hear you! Eiks ole kurja, kun aina saa selvittää samat asiat, mistä ollaan ja kuinka kauan oltu ja mitä tykkää... Joskus olisi kiva vain olla :)

      Minä olen taas enemmän sellainen desimittaleipuri. Siis mitta kädessä mittailen,mutta sen verran on jo näppituntumaa tullut että osaan lisätä jauhoja tai nestettä jos taikina mielstäni ei näytä siltä kuin pitäisi.

      Delete
  11. Toi on ihanan kannustavaa kun saa jotain tuloksia aikaiseksi. Itelle on monesti käynyt niin, että olen luullut laihtuneeni, ja pah mitä vielä. Varmaan voisi itsekin kokeilla moista. Kiitos vinkistä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varsinkin kun aloittaa, niin on kiva jos jotain tapahtuu. Sitten ajatukseen tottuu ja jos vähän junnaa paikoillaan niin ei niin haittaa.

      Delete
  12. Kiiiiiiitos IHANA! Tiedät kyllä mistä :D

    Mieletön ylläri :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva kun laitoit viestiä, vähän jo jännäsin. Ja tietysti nyt jännään oliko pikku - siis isot - kaverit ollenkaan samoilla linjoilla :) Kiitos Sinulle. Olet itse ihana!

      Delete
    2. Me kaikki ollaan samoilla linjoilla. Pikkunatkut pääsevät huomenna uusissa jutuissa liikkeille, kun lämpöäkin näyttää piisaavan!

      Delete
    3. Kiitokset täältäkin, ihanaa! Muisteltiin tuossa Nannan kanssa, että viimeksi olemme käyneet Victoria´s Secretillä Manhattanilla v 2002, niin se aika kuluu...
      t. Nannan äiti

      Delete
    4. Voi kun kiva, Nanna! Ja vielä parempi, että säätkin suosivat.

      Ja Nannan äiti, kiitos, olet kasvattunut kerrassaan valloittavan tyttären :) Ja johdattanut hyvien kirjojen pariin.

      Delete