Sunday, June 2, 2013

Kas meillä oli maalari

Eilen soi puhelin ja maalari varmisti tulonsa. Nyt ei ole kyllä tietoa kuka maalari meille saapui, ei ollut ainakaan se aito ja alkuperäinen joka putosi tikkailta. En viitsinyt edes kysellä. 


Huone muutti väriä oikein näppärästi. Maalarilla oli apulainen mukanaan. Mua alkoi jo kyllä sitten melkein nolottaa. Se alehinta oli niin hyvä, että kaksi ihmistä tässä ei kyllä oikein tuntipalkoille päässyt. Toisaalta ideana taitaa olla, että näillä alehinnoilla kerätään mahdollisimman paljon hyviä "tykkäämisiä" Angie's List -palveluun ja sitä kautta asiakaskunta vankistuu ja hintojakin voi pikkuhiljaa hilata ylöspäin. Meidän maalarit taisivat olla viikonloppumaalareita kun tulivat sunnuntaita. Ehkä tämä on heille toinen tai kolmas työ. Olen tullut siihen tulokseen, että amerikkalaiset ovat ihan älyttömän ahkeria. Monen täytyy olla ehkä pakostakin, mutta aherrusta on monenlaista. Vapaaehtoistyötä, pihapiirin laittoa, autojen pesemistä... Välillä tuntuu, että meidänkin asujaimisto on kuin muurahaispesä jossa kaikki hyörivät ja pyörivät. 

Työ kävi sähäkästi, maalarit olivat kohteliaita ja reippaita. Tytär on ikionnellinen. Olen aikaisemminkin maininnut, että mulla ei ole verhogeeniä. Meillä ei ole talossa kuin yhdessä kylppärissä suihkuverho. Tähän puolikaaren muotoiseeen ikkunaan (ikkuna jatkuu alas suorakaiteenmallisena) olisi kuitenkin kiva saada jokin verho. Ihan senkin vuoksi, kun usein ukkostaa ja salamat näyttävät aika villeiltä yötaivaalla. Mitä tähän nyt laittaisi? 

Tyttären valitsema seinien väri on kirkas. Ihan oikeasti silmiä häikäisee kun huoneeseen astuu. Miehen kanssa ehdottelimme vaaleampaa sävyä tai enemmän sinisellä taitettua, mutta tämä oli rakkaus ja eihän rakkauksista niin vain luovuta. Pääasia, että asukas itse viihtyy. 


Ihanaa alkavaa viikkoa! Toivotan myös uudet lukijat lämpimästi tervetulleiksi, Ainosofia ja Maritsu uusimpina :)

9 comments:

  1. Tulipas pirtsakan värinen seinä. :-) Ja vielä edulliseen hintaan! Kiva lukea blogistasi elämänmenosta Amerikassa, sulla on oikein mielenkiintounen blogi. Jos tykkäät sisustustarroista niin mun blogissa tarra-aiheinen arvonta meneillään. Vink vink... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oli kuulemma oikein hyvin nukuttanutkin :) Kiitos Mervi. Sanoitpas mukavasti. Kyllähän täällä paljon käytetään palveluja ja hyvin herkästi soitetaan ammattilainen tekemään. Musta oli aika hassua, kun tutun kokolattiamattoon oli tullut tahra ja sitä varten soitettiin matonpesijä. Mä yleensä hinkkaan tahrat ihan omin voimin. Valkoinen etikka on pätevää tahranpoistoon.

      Kiitos, käyn kurkkimassa arvonnan :)

      Delete
  2. Ihana huone! Olisipa täälläkin huokeita maalareita tarjolla, ottaisin heti.
    Minä suosin laiskana ihmisenä verhotankoja, siihen saa sitten vaihtaa verhoja mielen mukaan. Juu, en ole sisutaja missään määrin :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuossa jo Merville vastailinkin tästä palvelukulttuurista. Apua löytyy jos minkälaiseen tarpeeseen.

      Mä olen ajatellut vähän sellaisia roman shades (nyt en tiedä mikä tämä on suomeksi) ja tähän huoneeseen ne sopisivat kyllä hyvin, mutta tuo kaari-ikkuna on sitten se ongelma. Inspiraatiota pitää nyt odotella.

      Delete
  3. Oliko seinien väri napattu Tiffanyn kuuluisista rasioista? En muuten vieläkään tajua miksi Tiffanyn sävyä kutsutaan siniseksi, sävyhän on enenmmän vihreään menevä turkoosi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sulla on hyvä silmä. Otin Tiffanyn laatikon ja pussukan ja asettelin seinää vasten, väri on lähes prikulleen sama vain astetta pari vaaleampi. No, värikartassa nimi oli jotain muuta. Ja samaa olen ihmetellyt, kyllä sävy on mielestäni enemmän sininen kuin vihreä.

      Delete
  4. Olen ihan samaa mieltä ja aina sen sanonutkin, että Amerikkalaiset ovat kovia tekemään töitä! Suomessa ei tykätä siitä kun ohitan "suomalaisen ahkeruuden" noin vain ja vertailen! Mulla on monenkymmenenvuoden työkokemus kuudesta eri maasta, oikeestaan seitsemästä. Unkarissa en ole toisen palveluksessa töitä tehnyt mutta asunut pitkään....:)
    Kerran viellä jos Suomalaiset tekisivät yhtä paljon ja ahkerasti töitä kuin Amerikkalaiset ja nimenomaan Suomen maassa...kyllä rahhoo olisi....sorry jos joku ottaa ittensä....;D Onhan meitäkin tottahan tok joka lähtöön....ja aika moni jää kylläkin asemalla ihmettelemään, että joko se juna menikin..heh...;)

    En ole mikään USAn systeemiä ihannoiva, mutta paikan päällä olen ollut joten tiedän mistä puhun. Siksipä sinne meninkin asumaan joksikin aikaa jotta vertailukohteita työnteköön sain ja opinkin arvostamaan sikäläistä työnteon tapaa!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun työintoa Suomessa rajoitti verotus. Opiskelijatyttönä tein kahta työtä - kaupassa ja siivosin. Kaupan työstä maksoin normaaliverot ja sitten siivoustyöstä 50%. Se ei kauhean paljon motivoinnut, vaikka rahalle käyttöä olikin. Vieläkö sivutulosta maksetaan puolet veroa?

      Suomessa tuntuisi myös olevan enemmän sellainen asenne, että valmistutaan ammattiin ja sitten tehdään sitä hamaan eläkeikään saakka. Tuntuisi, että täällä ihmiset liikkuvat enemmän ja säheltävät monenlaista. Eikä ole ollenkaan kummallista, että työssäkäyvä ihminen harrastaa jotain sellaista josta saa tuloja esimerkiksi korujen valmistusta.

      Mun hammashoitaja paljasti että hänellä on takanaan psykologin opinnot. Sillä hän varmasti osaakin asennoitua niin hyvin potilaisiin joilla on vähän kammoa hammaslääkärissä käyntiä kohtaan :)

      Delete
    2. Verotushan on se 50% toisesta työstä! Mutta lohdutan sillä, että sosiaaliset edut toimii suomessa näillä verorahoilla!
      Minä eläkeläinen saisin hankkia vielä lisätuloa ennenkuin eläkeeseen puututaan, osa kyllä jatkaa mutta sitten se verotus in se 50%. Mulla kyllä loppui ne pakolliset työhalut kun sain siihen mahdollisuuden! En itkenyt työn perään! Vielläkin kysellään ja tarjotaan töitä, koska me ammattilaiset ikäihmiset olemme jopa kovassa huudossa työmarkkinoilla, hoitoalat ja ravintolat mua ovat kyseleet...mutta sitten se verotus sanoo stop! Eihän mulla oikeestaan muutenkaan olisi aikaa oikeeseen työhön.

      Missään maassa en ole saanut sellaisia loma- ja sosiaalisia etuja kuin Suomessa ja se kyllä on aina toiminut kiitettävästi!

      Delete