Thursday, January 31, 2013

NPR radiouutiset ja Mikko Hyppönen

Autoillessa aika usein kuuntelen NPR:n (National Public Radio) uutisia. Muilla kanavilla poppi ryskää (kyllä mä popistakin tykkään, ei sen puoleen) melkein taukoamatta. Uutisetkin keskittyvät... no, milloin mihinkin. Mutta NPR tuottaa laatu-uutisia, laatuohjelmia. Siis samantyylisiä kuin YLE. Ja vaikka YLEstä ollaan mitä mieltä tahansa, niin kyllä siinä on suomalaisten sivistyksen kulmakivistä ainakin yksi. 


Kesken ajon juniori kysyi että äiti, kuuliksä? Helsinki. Ne sano Helsinki, Finland! Hyvä etten paukuttanut käsiä yhteen, kiljunut herran pieksuja ja hyviä hyssyköitä: on niin harvinaista herkkua kun sanotaan Helsinki ja Finland. Oli hilkulla etten laittanut hätävilkkuja päälle ja jäänyt kuuntelemaan uutisia tienposkeen. F-Securen Mikko Hyppönenhän se siellä antoi asiantuntijalausuntoaan The New York Timesin tietomurrosta. En ymmärrä teknologiasta mitään, tietomurroista vielä vähemmän. Mutta oli ilo kuunnella selkeäsanaista Hyppöstä. Lapselle sanoin, että voitko kuvitella että suomalaiselle asiantuntijalle soitetaan tässä asiassa, pyydetään kommenttia. Lapsi kysyi kovin terävänä, että tuliko suuretkin puhelinmaksut. 

Haa, mutta tänään on muutenkin jännä päivä. F-Securen tilinpäätös tulla tupsahtaa julki.Yksi mun harrastuksia on osakesijottaminen ja nyt tietysti osakkeenomistajana (erinomaisen vähäpätöisenä, mä vaan harjoittelen tätä it-alaa) toivon, että viime vuosi oli menestyksekäs. 

8 comments:

  1. Eikö olekin kumma miten sydän alkaa hakkaamaan niin lujaa kun kuulee sanan Finland tai Helsinki:D Minulla menee koko loppupäivä sellaisessa sykkeessä että tuskin saan unta...

    Pari iltaa sitten meidän ovelle koputettiin ja siellä oli komea hollantilaisnuorukainen hyväntekeväisyysasiassa. Kuuntelin koko nivaskan siitä miten voisin auttaa ulkomailta tuotujen alaikäisten prostituoitujen palauttamisessa normaaliin elämään. Melko pitkälle pärjäsin hollannin kielellä mutta sitten tuli hetki jolloin oli pakko ottaa englanti avuksi jolloin nuoren miehen ilme oli näkemisen arvoinen.

    Mitä? Etkö olekaan hollantilainen? Echt? Hollantisi kuulosti ihan aidolta, mistä sinä sitten olet? Finse, Suomesta...OOh! Minä olen ollut Suomessa, et ole yhtään suomalaisen näköinen ja minulla on ystäviä Suomesta, Hyvän ystäväni nimi on Heikki, hän asuu täällä Hollannissa myös. Okei, suomalainen joka puhuu ja näyttää kuin echte nederlandse meisje, vow! Sitten hän toivotti lähtiessään selvällä suomen kielellä Hyvää iltaa!

    Mun mies ihmetteli kun hymyilin loppuillan kaikki hampaat kynttilänvalossa kiillellen. Sanoin että meidän oven takana kävi tänään poika jonka ystävän nimi on Heikki. AAH, okei, sanoi mies, sitten hän ymmärsi, kuulemma:D Miehen mielestä mun olisi pitänyt kuitenkin olla enemmän innoissani siitä että mun kielitaito on parantunut kuin siitä että jonkun ystävän nimi on Heikki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onneksi olkoon! Mä en varmaan koskaan pääse sille asteelle etteikö heti kuule että en ole syntyperäinen enlannin kielen puhuja. No, onneksi meitä on täällä muitakin :) Lähimmäksi olen päässyt, kun minua on luultu britiksi.

      Voi, mä tiedän tunteen! Meidän lasten yhdellä kuviksen opettajalla (mies) oli ollut opiskeluaikoina suomalainen opiskelutoveri Oula. Tästä hän kertoi pari kolmekin kertaa, aina yhtä innoissaan. Tuntui, että oltiin melkein sukulaisia. Myös meille tuntemattoman Oulan kanssa :)

      Delete
  2. Se on tosiaan uskomatonta, kun kuulee sanan Finland ulkomailla! Ja etenkin, kun sen kuulee jossain muussa yhteydessä kuin school shooting...

    Mä olen jo pitkän aikaa ajatellut osakesijoittamista. Olen tähän asti luottanut rahastoihin ja luonnollisesti, tyylini mukaisesti, niihin suurimman riskin rahastoihin :) Jos olisi aikaa, ottaisin ehdottomasti ohjat omiin käsiin. Ainakin osittain!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sinäpä sen sanoit. Mä ajattelin kirjoittaessani, että eipä oikein muita kertoja tule mieleen kuin ne kouluammunnat.

      Mun sijoittamiseni on hyvin pientä. Mutta sitäkin hauskempaa. Luen oppaita ja yritän toimia niiden mukaan. Siis vähän soveltaen. Sen olen jo oppinut, etä teknologia ei ole mun juttuni. En ymmärrä sen trendejä ja virtauksia.

      Delete
  3. NPR on ollut suosikeissani jo vuosia,sen musiikkipuolensa vuoksi:)
    Aina on niin mahtavaa kun kuulee jotain Suomesta ulkomailla.Täällä kun on artikkeleita lehdessä Suomesta luen ne pariin kertaan;D
    Ja toivottavasti teit hyviä sijoituksia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olisi kyllä aika orpoa ilman NPR:n ohjelmia. Yhteen aikaan CNN:n uutiset olivat ihan ok, mutta niistäkin on tullut sekavaa huttua. Huh.

      Tulosjulkistukseen tulee jatkoa parin viikon kuluttua. Sijoittaminen on kyllä siitä kivaa, että koko ajan pitää yrittää haistella mitä tapahtuu. Ja en mä kyllä erityisen hyvä ole ollut, hyvä kun omillani pysyn :)

      Delete
  4. Kuulin saman jutun, mutta istuin autoon esittelyjen jälkeen. Vasta muutaman lauseen jälkeen minulle alkoi aueta, että puhujan on oltava suomalainen. Yleensä sen huomaa parista ensimmäisestä sanasta - ihailtava kielitaito Hyppösellä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eikös ollut! Minäkin ihastelin. Samalle tasolle jos joskus pääsisin, niin olisin aikas ylpeä!

      Delete