Saturday, January 12, 2013

D-vitamiini

Odottelimme miehen kanssa lasten treenien päättymistä. Istuimme penkillä, aurinko lämmitti mukavasti, linnut visersivät. Tiedättehän, miten joskus vain tilanne johtaa tapahtumasta toiseen. 


Aloin siis ääneen miettiä D-vitamiinia. Auringostahan sitä saa. Mutta hoksasin, että täällä ei ole koskaan lasten terveystarkastusten yhteydessä kyselty lasten D-vitamiinin saannista. Ehkä auringosta saa yllin kyllin, en tiedä. Ei sen puoleen, ei mua raskausaikanakaan kehotettu välttämään mitään ruokia. Suomalaisella tutulla oli pitkä listä ruuista joita ei pidä missään nimessä pistää suuhunsa. Ja lääkärini oli ihan hyvä ja maineikas omalla sarallaan. 


Kotiin tultua aloin tutkia ruokapakettien kylkiä ja tuoteselosteita. Aamun appelsiinimehu lasillisessa on 25% päivän D-vitamiini tarpeesta ja maidossa toinen mokoma. 


Corn flakesit sisältävät 10 % päivän tarpeesta ja riisimurot 15 %. A, B ja C ovat myös hyvin edustettuina. Kuten kalsium ja rautakin.


En muista Suomen ajoilta, että maitoon olisi lisätty D-vitamiinia, mutta äkkiä kun googlasin niin huomasin että Valio on aloittanut D-vitamiinin lisäämisen vuonna 2010. Olen tonkinut meidän ruoka- ja jääkaapin ja näyttäisi siltä, että saamme vitamiineja ainakin riittävästi. Jopa valkoisessa höttöpaahtoleivässäkin (joo, löytyy meiltä sellaistakin. Mies kävi tänä aamuna kaupassa hakemassa aamupalatarpeita.) on kaikki vitamiinit, rautaa ja myös kuituja. Nyt hirvittää, että saamme vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita ihan liikaakin.

8 comments:

  1. Hei tiiraapa, mikä on se "oletusarvo", minkä suhteen noi lasketaan! Suomessa D-vitskun suositusmäärää on taas reilusti nostettu, itse syön sitä pillereinä 50-100 *mitälie milligrammayksikköä se onkaan* vuodenaikojen mukaan. Suomessa oon huomannut, että monesti se oletusarvo voi olla jo vähän väärä / alhainen. Eli sen suhteen lasketaan... Ilmeisimmin D-vitamiinia ei ainakaan Suomessa kovin helposti ruoan kautta saa tarpeeksi tai ainakaan liikaa. Ja auringonkin suhteen on se, että pitäis olla tiettyyn aikaan päivästä ulkona, että olisi oikeat säteet iholla :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hannis, enhän mä edes ajatellut näitä oletusarvoja :) Ja nämä taitaa olla mitoitettu aikuisten mukaan. Joo, pitää ryhtyä laskutoimituksiin.

      Nyt on ollut aikaa lueskella tuotetietoja enemmänkin ja melkein tuotteessa kuin tuotteessa on ainakin B-vitamiinilisä. Pitäisi ainakin pinnan riittää ja hermojen venyä ja venyä :)

      Delete
  2. Yhden purkin kyljessä on suositus 10 mikrogrammaa päivässä, mutta silmälääkärin ehdotuksesta mä syön 80-90 mikrogramaa ja se on tosiaan auttanut mun ongelmassa eli silmien kuivuminen on vähentynyt. Tintti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wau! Nämä ovat sellaisia juttuja, joita ei tule edes ajatelleeksi. Kiva, että olet löytänyt avun ja ei tarvitse esim. käyttää silmätippoja koko ajan.

      Delete
  3. Vaikka täällä on liikaakin aurinkoa,syön paljon vihanneksia ja hedelmiä;niin D-vitamiinitasoni oli liian alhainen ja otan tippoja aina kuin muistan (pitäisi ottaa päivittäin...) kannattaa ehkä tarkistaa ne tasot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun piti oikein ryhtyä tutkimaan mistä kaikesta D:tä saa. Kala näyttäisi olevan hyvä lähde ja sitä tulee onneksi syötyä pari kertaa viikossa.

      Meilläkin aurinkoa piisaa, mutta mua pelottaa taas ihon palaminen joten yritän aurinkoa vältellä. Eilen oli muuten ihanan lämmin päivä, yli 20 C.

      Delete
  4. Tutkin juuri D-vitamiinipurkkiani, 10 mg. Eli en siitäkään taida saada tarpeeksi tavallisen ruokavalion tueksi. Auringosta en ainakaan saa näin talvella. Muistelen pari vuotta sitten Helsingissä auringon paistaneen 7 h koko joulukuun aikana, tokkopa viime kuussa plajoa sen enempää aurinko paistoi (ja silloinkin olin sisällä töissä...=

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aloin asiaa tutkia ja meillä näyttäisi suositus olevan imeväisikäisille tuo 10 mcg ja aikuisikäisille 15 mcg. Sitten taas yli 70-vuotiaille 20 mcg. Suositukset on vuodelta 2010. Onneksi taas mennään kevättä ja aurinkoisempia päiviä kohti :)

      Delete