Wednesday, July 4, 2012

Emerald Isle

Matka jatkui aamulla heti klo 8 jälkeen. Etukäteen tiedettiin, että päivä kuluisi rannalle siirtymiseen mutta olimme perillä illalla vasta klo 21 jälkeen. Matkalle sattui pari kolme ruuhkaa. Yhtä ruuhkaa paettiin pienemmälle tielle ja aluksi näytti oikein hyvältä. Sitten tuli täysstoppi, sillä moni muukin oli ajatellut käyttää pikkutietä. Käännös ja matka jatkui.

Puuduttavan matkan kohokohta oli toll roadin rahastuspiste. Olimme verkkaisasti etenevässä jonossa. Viereiselle kaistalle ohi kaikkien muiden pyrähti auto silloin tällöin. Ikävä kyllä sillä kaistalla ei ollut käteisrahastusta, joten autojen piti päästä meidän jonoon. Olimme jo aika lähellä rahojen luovutusta, kun jonon taas ohitti auto. Kukaan ei tehnyt uudelle tulokkaalle tilaa. Pääsimme auton kohdalle ja mieheni viittoili autoilijalle, että ollos hyvä. Tuli vuoromme maksaa tietulli. Kopissa oleva rouva sanoi, että ilmaista on, edeltävä autoilija maksoi teidänkin puolesta. Ihmiset ovat ystävällisiä.

Meidän koti oli viikon ajan merenrantatalo, kolmikerroksinen, oikein mukava ja tilava. Käytimme vain keski- ja yläkertaa. Keskikerroksessa oli kaikille omat makkarit, pari kylppäriä ja ylhäällä lisäkylpyhuone, keittiö ja olohuone. Ja tietysi kaikki muukin tarvittava astioista pyykinpesukoneeseen.

Talon sijainti oli ns. second row, olimme toisessa rivissä mereltä laskettuna. Pikkuinen polku vei rantaan ja siinä tuhraantui suuntaansa ainakin kolme minuuttia. Ranta oli monena päivänä lähes yksityiskäytössä.

Emerald Isle sijaitsee Outer Banksillä, Pohjois-Carolinassa. Saarella on vajaat 4 000 asukasta ja kesäaikaan asukkaiden määrä triplaantuu. Tuoreista merenelävistä ei ollut puutetta ja niitä kokkailimme intomielin. Maistoin erinomaisia crab cakes, sulivat suussa.

Rantataloissa on ihan oma erityinen tunnelmansa. Tämä alakuvan talo oli vasta valmistumassa. Muutama myytävä tonttipaikkakin olisi ollut tarjolla.

Päivät kuluivat meressä melskaten ja pitkiä kävelyretkiä tehden. Paikka on sikäli mahdottoman mukava, että sieltä puuttuvat bilettäjät. Rentoja rantaihmisiä on sitäkin enemmän. Kakkoskotiin tullaan rentoumaan viikonlopuksi ja loma-ajoiksi.

Iltaisin katselimme porukalla elokuvia ja pelasimme pelejä. Olo oli epätodellinen. Olimme kyllä kaikesta ihan irti.

Mutta ei tietenkään sellaista paratiisia etteikö siellä käärme luikertelisi. Tämä alakuvan matelija oli keskellä rantaan vievää polkua. Todennäköisesti Rat Snake. Suippo päänmuoto kertoo, että käärme ei ole myrkyllinen. Tulomatkalla polulla oli sitten pikimusta käärme. Joka ilta pihan poikki vaelsi pari peuraa ja rannasta löysimme merikilpikonnan munat. Alue oli eristetty. Ennen pitkää 50-200 munasta kuoriutuu öiseen aikaan pikkuruisia konnia, joiden ensimmäinen taival on raahustaa mereen.

Yritän postata vielä muutaman kuvan talon sisältä. Vuorilta vuokraamamme mökin omisti joku lehmäintoilija. Rantapaikan omistajaa innostivat kalat...

16 comments:

1. Oi ihanuutta mikä paikka! Ja myöhästyneet 4.7. onnittelut koko perheelle. Kiitos näistä lomapostauksista, olen matkalla mukana täysillä ja pääsen hetkiksi pois täältä omista pikku ympyröistäni.

Replies
    1. Kiitos, Heljä! Eilinen oli mukavan rento päivä. Matkailu (nojatuolissa tai livenä) aina virkistää. Itse katselen mielelläni matkailuohjelmia. Ihanaa päivää!

Delete
  2. Ihanaa! Olen niin kateellinen, I <3 OBX :)

Replies
    1. Kuule, mulla meni pitkän aikaa ennen kuin ymmärsin mitä OBX tarkoittaa. Sitä näkee aika paljon tarroina autoissa. Sitten selvisi :)

Delete
  3. Voi mikä ihana paratiisi! On teillä ollut mahtava lomapaikka :)

Replies
    1. Paikka oli mainio. Lämpimästi suosittelen muutoinkin näitä Outer Banksin rantapaikkoja. Luulen, että moni meni rantsuun vasta tällä viikolla, kun oli Itsenäisyyspäivä ja sen takia meidän rannat olivat mukavan avarat. Toisaalta en usko, että sellaista Espanjan rantojen tungosta on muutoinkaan.

Delete
  4. Ihania kuvia. Olisipa saanut olla mukana.
    Olette kyllä lomanne ansainneet. Sinäkin olet ollut niin monessa mukana siellä kotona, auttanut lasten harrastuksissa ym.
    Riemukasta loman jatkoa teille.

Replies
    1. Kiitos, Unelma! Koulut alkavat taas maanantaina ja edessä on kolmipäiväinen kisaviikonloppu. Tänään mennään hakemaan lukujärjestykset koululta. Tuntuu, että loma meni jo.

Delete
  5. Ihania kuvia ja ihana loma teillä ollut!
    Kaikkia kivoja paikkoja ja kokemuksia olette saaneet!
    Meidän loma meni Norjan säiden(siis sateen) vuoksi vähän myttyyn,mutta nyt on nähty maisemia vesisateessa ;-)

Mukavaa koulun aloitusta teille,täällä onneksi on vielä lomaa vähän jäljellä ;-)

Replies
    1. Mulle kävisi nyt oikein hyvin Norjalaiset vesisateiset maisemat. Alkaa tämä helle tukahduttaa. Taas mittari näyttää yli 40 C astetta ja ilmankosteus on suuri. Lämpö sinällään ei ole niin paha, mutta kosteuteen yhdistettynä uuvuttava. Ei muuten ole monta iltaa, kun jossain ohjelmassa vilahtelivat Norjan jylhät maisemat ja sanoin, että tuonne voisin mennä.

Kiitos, käytiin juuri hakemassa lukujärjestykset ja tapaamassa opettajia. Tarvikkeet ostettiin tiistaina. Kyllä se tästä taas.

Delete
  6. Oi mikä paratiisi! Käärmeineen kaikkineen:).

Mekin olimme reissussa. Illalla palattiin. Seurasin silmäillen teidänkin reissut, mutta en malttanut jäädä kommentteja kirjaamaan. Mieluummin katsoi merta, kun tietokoneen ruutua:).

Amerikka on vielä saavuttamaton manner. Hmm. Onko matkailu siellä kallista?

Replies
    1. Ihan viisaalta kuulostaa jättää lomalla netti ja tietokone rauhaan :)

Matkailu USA:ssa on mielestäni halpaa. Omalla tai vuokratulla autolla matka taittuu vinkeästi. Auton vuokraaminen on kohtuuhintaista, kuten polttoainekin. Majoituspaikkoja on monentasoisia, on vara mistä valita. Ja jos voi matkata vähän offseason, niin hinnat ovat vielä kohtuullisemmat. Ja eurohan tietysti on vielä ihan vahva valuutta, vaikka laskussa on kurssi ollutkin.

Delete
  7. Voi, mitä kuvia, aivan ihania! Biitsi on kyllä täydellinen.

Replies
    1. Merikin oli suosiollinen, vaahtopäät pysyivät kohtuu korkuisina. Joskus aallokko on niin rivakka, että uiminen käy haasteelliseksi. Outer banksiä suosittelen kyllä lämpimästi.

Delete
  8. Mikä ihana paikka,tuolla kyllä viihtyisi:) Ja crabcakes,nami,niitä en olekaan pitkään aikaan maistanut!

Replies
    1. Huomasin, että niitäkin on useamman tyylisä. Marylandin taitaisivat olla suosituimpia, mutta nämä North Caroline -style eivät olleet hullumpia myöskään.