Tuesday, June 19, 2012

Melkein lomalla

Tunnelma alkaa olla katossa. Viikonloppu oli hauska isänpäivineen ja urheilukilpailuineen, lapsella oli yökyläkaveri viime yönä ja tänään vielä uitiin asujaimiston uintikisoja. Kohta alkaa LOMA - siis muu kuin tämä kotona lomailu.


Lähdemme ajelemaan kohti pohjoista. Mulla on loman suhteen yksi toive ja luulen, että mies on sitä toteuttamassa. Olen matkasuunnitelmien suhteen aika helppo kumppani: olen joka tapauksessa eksyksissä, joten on oikeastaan ihan sama minne menemme. Mies tietää makuni ja toiveeni ja suunnittelee aina mahdottoman mukavia retkiä. 

Pitkästyn, kun kuulen selvityksiä koordinaateista ja sijainneista. Tiekartan lukeminen on ok, mutta en siitä kovasti pidä. Tosin aika kauan kestää, ennen kuin saan kartasta selvää ollaanko menossa itään vai länteen jne. Onneksi nykyään ei tarvitse lukea karttoja, vaan opastus tulee yläilmoista. Metrokartat, bussilinjat ja ostareiden opasteet onnistuvat huomattavasti paremmin. Matkasta kiinnostaa yleensä tieto siitä kuinka kauan se kestää. Kilometrit tai mailit eivät ole niin tärkeitä. 


Suuntavaisto ei ole vahvin ominaisuuteni. Muistan eräänkin kerran kun läksin soveltuvuusteistä jostain päin Espoota seikkailemaan bussille. Löysin aikani tarvottuani puhelinkopin ja reippaana tyttönä soitin taksin. Yllätyin, kun taksi kysyi osoitetta mihin tulla. Mistä minä sen tietäisin. Hiippailin sitten läheiselle huoltsikalle ja kysyin osoitteen. Tyttö oli niin kiva, että soitti taksinkin. Hmm. 

Olen kysynyt mieheltä, että onhan määränpäässä (tai yhdessä niistä, koukataan vähän) pyykinpesukone. Helpottaa pakkaamista, kun voi välillä pestä pyykkiä. Kahvinkeitin ja kahvimylly pakataan mukaan, joten kahviloiden sijainnilla ei ole merkitystä. Uikkarit pitää ottaa ja shortseja ja vähän siistimmät kaupunkivaatteet. Näillä tiedoilla pärjään oikein hyvin. 


Joten yllätys (paisti jos se yksi toive toteutuu!) on sitten reilun viikon mittainen. Viimeistään loman päätyttyä kerron, minne rouvaa tällä kertaa kyörättiin. Mulla on ihan sellainen tunne, että mulla on oma henkiökohtainen matkatoimisto joka suunnittelee lomat mittojen mukaan.

Aurinkoa ja iloa! Kohta on vuoden pisin päivä :)

14 comments:

  1. Oi miten ihanaa! Voikun munkin mies ymmärtäisi tuollaisia yllätyksiä järjestää. Tulisi edes yksi perjantai kotiin ja sanoisi, että nyt lähdetään viikonlopuksi johonkin päämäärään X... Nauti, nauti (no kyllä tiedän, että sen osaatkin).

    Mitä parhainta lomaa, raporttia odotellessa!

    ReplyDelete
  2. Olet sitten samanlainen matkustelija kuin minäkin:) Minulla ei ole mitään sellaista "tuonne täytyy nytehdottomasti lähteä"-paikkaa ja lähden mielelläni vaikka tällä sekunnilla jos mies nyt huikkaisi että lähdetään;) Mun mies tykkää suunnitella näitä matkoja ja matkustamisen yksityiskohtia...kaikkein ihanin matkayllätys tähän mennessä on ollut muutama vuosi sitten yllätysmatka Pariisiin. Hän oli jopa pakannut laukut valmiiksi ja sanoi vaan aamulla että nyt lähdetään lentokentälle...kosinta tapahtui tuolla matkalla, sekin tuli ihan puun takaa:)

    ReplyDelete
  3. Sulla on ihana henkilökohtainen matkanjohtaja siellä! En tiedä osaisinko itse lähteä noin vaan vietäväksi, minun pitäisi aina saada tietää etukäteen minne ollaan menossa ja mitä sinne pitää pakata ja niin edespäin. Voisinpas ehkä opetella ottamaan rennommin ja jättää suunnittelut miehelle ihan suosiolla :)

    ReplyDelete
  4. Teuvon kuvat kävi täällä ja toivottaa oikein hyvää juhannusta täältä Noormarkusta www.ttvehkalahti.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Ihana mies sinulla!! Nauti olostasi ;-)

    Minä olen meillä se kuka rakastaa suunnitella ja tutkia etukäteen kaikkia juttuja :)

    Meidänkin reissu on vain muutaman päivän päässä enää...
    Hyvää lomaa!!

    ReplyDelete
  6. Oikein ihanaa lomaa ja suomalaisittain haluan toivottaa myös hyvää juhannusta!

    Ps. Olen pahoillani, että ennätän nykyään kommentoida niin vähän. Luen kyllä juttujasi säännöllisen epäsäännöllisesti.=) Aika vain on olevinaan niin kovin kortilla.

    ReplyDelete
  7. Mukavaa lomaa! Minäkin olen ihan uuno suuntavaiston suhteen;D
    Ja mukavaa juhannusta tietenkin,vaikkei teilläpäin (ja meilläpäin ) sitä vietetäkäänh.

    ReplyDelete
  8. Meillä on justiinsa päinvastoin. Minä suunnittelen, ideoin, otan selvää. Ostan kirjoja ja karttoja, piirrän reittejä. Mies kysyy autoon istuessaan, että mihis nyt mennään.

    ReplyDelete
  9. Tuohan on mukavaa lomailua. Ei tarvitse, kuin perassa pysya. Ja loma yllatysta taynna. Nauttikaa, ja ajelkaa varovasti. İhanaa lomaa.

    ReplyDelete
  10. Jännittävältä kuulostaa lähteä ihan "sokkona" matkaan.

    Minä olen meidän "matkatoimistomme", ehdotan yleensä kohdetta, varaan hotellit ja lennot, etsin kiinnostavat nähtävyydet, alueet, ravintolat ja liikkeet. Ystävät, jotka ovat matkailleet kanssamme, ovat olleet ihastuneita consierge-palveluuni, tyytyväisenä kulkeneet laatimani ohjelman mukaan ja syöneet valitsemissani ravintoloissa...

    Joskus olisi kiva, jos Siippa yllättäisi järkkäämällä matkan. Toisaalta kyllä nautin suunnittelusta kovasti.

    ReplyDelete
  11. Kuulostaa just ihanalta... kerro mihin matka ja toimisto veivät - toivottavasti kivaan suuntaan ja kohteeseen;)ja kuvia odotellaan.

    ReplyDelete