Sunday, January 9, 2011

Palautusoikeus

Joskus tulee tehtyä hankintoja, joita ei itsekään jälkikäteen ymmärrä. Niin minulle kävi ennen joulua tämän nahkatakin kanssa. Halusin sen vielä valkoisena.

Joulu meni ja jakkua ei tarvittu kertaakaan. Pakkasin jakun siististi takaisin pakettiin ja kiikutin postiin. Tuotteella oli 30 päivän palautusoikeus, no guestions asked. Helppoa ja kätevää.

Yhdessä lempikaupassani saa tuotteen palauttaa vaikka vuoden kuluttua. Rahat saa takaisin jos palauttaa kuukauden kuluessa, lahjakortin kauppaan jos palautuksen kanssa menee pidempään. Syitä ei kysellä. Joulun alla sain postitetun säilytyspurkin, jossa oli valmiiksi halkeama. (Näitä purkkeja käytetään ruokakomerossa ). Soitin kauppaan ja kysyin, että mitäs nyt tehdään. Puhelun aikana rahat palautettiin luottokortille ja viallinen tuote kehotettiin laittamaan roskiin. Ei tarvinnut hikoilla pikkuasioista.

Helppo palautus takaa sen, että tuote on myös helppo ottaa kaupasta mukaan. Kyllä meillekin on jäänyt jotain sellaista, jota ei ole ihan loppuun saakka mietitty. Toisaalta johonkin projektiin voi ottaa ylimääräisen kitti- tai liimapurkin, kun tietää että käyttämättömän voi aina viedä pois.

Muistan Suomessa palauttaneeni joskus kenkäparin, josta toisesta jalkineesta putosi pohja pois alle viikon käytön jälkeen. Minun mielestäni selvä tekovika, varsinkaan kun kengillä ei oltu ajettu mopoa tai lontsittu mudassa. Kauppa kuitenkin halusi lähettää kengät maahantuojalle syynättäviksi ja kuukausi sitten vierähti arvon maahantuojan kannanottoa odotellessa. Rahat kaupalla, ei minulla. Onkohan palauttaminen edelleen yhtä hankalaa.

Kirjoittelen tätä jatko-osaa maanantaiaamuna. Mua alkoi nimittäin vaivata. Miksi en suosiolla tilannut alkuunsa tätä konjakinväristä jakkua? Pitäisikö se nyt tilata, kun malli oli istuva ja hyvä? Ja mikä mielenhäiriö oli tilata VALKOINEN? Nyt tarvittaisiin toppuuttelua. Mitä enemmän tuota kuvaa katson, niin sitä paremmalta jakku näyttää...

22 comments:

  1. Kyllä Suomessa se tuotteen palauttaminen on välillä nuivaa. Vaikkakin varsinkin ketjuliikkeet mainostavat 14 - 30 pv palautusoikeutta. Ja sekään ei ole vielä mikään älyttömän pitkä palautusaika. Postimyynti on tässä suhteessa helpompi, kun palautetaan tuote, niin palautuu myös rahat.

    Ja kun puhutaan kestokulutustuotteesta, niin on ankeaa, kun tuotteen myyjä ei ole kovinkaan kiinnostunut siitä, että tuote räjähtää muutaman viikon taikka kuukauden käytön jälkeen.

    (Tuo nahkatakki on kivan värinen)

    ReplyDelete
  2. Kyllä on edelleen,vaikka en ole nyt ihan lähiaikoina palauttanutkaan mitään.Ja jotkut isot tunnetut firmat eivät ilmeisesti edes välitä maineestaan (esim.Fiskars:sakset hajosivat kun ne otti eka kerran käteen..)

    Mukavaa alkavaa viikkoa ;-)

    ReplyDelete
  3. Ainakin meillä toimi palautus postimyyntiliikkeen kanssa vaikka tuote oli käytetty. Ostettiin lihamylly jossa oli tylsät terät eikä jauhanut lihaa. Muuten ei ole ollut tarvetta palautella.

    ReplyDelete
  4. Ihan yhtä hankalaa on joissan paikoissa ja joissain sitten todella helppoa.
    Esimerkki helposta: Aikoinaan kun vanhempi lapsi sai ekat lenkkarit ja ne rikkuivat noin parin viikon käytön jälkeen ei myyjä kysellyt mitään. Katseli kenkää ja totesi "selvä valmistusvirhe, eihän noin pienet vielä saa näitä itse millään rikki". Saimme uudet lenkkarit tilalle ja se siitä murheesta.
    Hankala: Ostin eräästä liikkeestä housut ja laitoin ne seuraavana päivänä töihin. Kesken päivän huomasin, että kas yksi sauma purkaantuu. Onneksi työkaverilla oli lankaa ja minulla neula. Ompelin sauman käsin wc:ssä. Sitten menin liikkeeseen työpäivän jälkeen. Ei pahoittelua, ei puhettakaan korvauksesta tai vaihdotsta. Päättelemätön sauma ei ole kuulemma heidän ongelmansa vaan minun jne. Ei kun kotiin ja ompelukone syöntiin ja johan oli sauma kiinni.

    ReplyDelete
  5. Olisti lähettänyt tuon takin tuossa värissä minulle, sillä tuollaista olen miettynyt ja sovittanut ja taistellut itseni kanssa, sillä olen vaateostolakossa. Syy: Komerot pursuavat. En oikeesti tarvitse mitään.

    Mukavaa alkanutta viikkoa, Johanna!

    ReplyDelete
  6. Anne, postimyynti on käsittääkseni aika hyvin säännelty ja ostajalla on oikeuksia.

    Nahkatakin suhteen mulla tuli kai jokin aivohäiriö. Tuo ruskeahan on todella upeanvärinen ja olisi sopinut oikein hyvin. Jostain kumman syystä halusin kuitenkin valkoisen. Kun se oli niin jouluinen ja luminen...

    Anne-Marie, uskomatonta! Tuntuu oudolta, että esim. Fiskars ei tällaista asiaa paremmin hoitaisi. He kun ovat muuten kovin tarkkoja laadustaan. Fiskars on muuten yksi niitä kotoisia tuotteita, joita saa meidänkin kaupoista. Tosin ei Muumi-saksia.

    ReplyDelete
  7. Anna, postimyynti taitaa olla monessa mielessä melkein turvallisempi vaihtoehto. Kurjinta on se, kun ensimmäiseksi epäillään ostajan tehneen jotain asiaankuulumatonta. Onneksi lihamyllyn teriä on aika vaikea saada tylsistymään kerta käyttämällä.

    Assari, Sinullapa on pitkä pinna! Eihän se pinnan pamahtelu mitään auta, mutta en usko että itselläni olisi mielenmaltti riittänyt housujen virheen hyväksymiseen. Kyllä nimittäin saumojenkin pitää kunnossa olla. Sittenhän voisi mainostaa, että osta tee-se-itse -housut.

    Kiva taas tuo jalkinekauppias. Sellaisessa paikassa käy mielellään toistekin ostoksilla.

    Leena, juu, kyllä se vain niin on, että jos tarveharkintaisesti mitään ostaisi, niin ei kai mitään muuta enää kotiin tarvitsisi tuoda kuin ruokaa.

    ReplyDelete
  8. Hei Johanna!

    Kenkäparin jouduin muutama vuosi sitten viemään takaisin kauppaan, sain heti vaihdossa uudet, oli selvä vika. Kyllä Suomessa se silti hankalampaa on kuin siellä:)

    Johanna, kiitos kauniista sanoistasi blogissani, vaikka itsestä tuntuu nämä käynnit niin harvalta, kun tuota aikaa ei okein ole...:)

    Mukavaa viikkoa blogiystävälle!!:)
    Hali!

    ReplyDelete
  9. Marge, onpas mukava kuulla, että enää ei tarvitse odottaa kenkiä tai rahoja takaisin! Musitan, että se oli opiskelijalle aikamoinen tälli, kun ylimääräistä rahaa ei ollut.

    Olen täällä lepuuttanut silmiä arvontakuvan kanssa. Kuvan tunnelma on lämmin, rentouttava, rauhoittava.

    Rutistus Sinulle!

    ReplyDelete
  10. Hyväksyin joo, koska en pidä julkisista väittelyistä pätkääkään. Odotan korrektia käytöstä ja vaadin sitä myös itseltäni. Mutta arvaapa olenko asioinut siellä toisten tai aikeissa asioida tai olenko suositellut sitä liikettä muille... ;) Hyvä kello kauas kantaa, paha kello kauemmas jne.

    ReplyDelete
  11. Assari, tämä on kyllä niin tuttua. En minäkään mielelläni ala asioita vängätä. Täällä olen oppinut, että kun tulee ylitsepääsemätön pattitilanne, niin sitten pitää pyytää ystävällisesti manageri paikalle. Sen jälkeen yleensä kaikki sujuu kuin tanssia vain.

    Totta myös se, että ei tällaisessa kaupassa viitsi sitten asioida. Tulee ehkä jollekin maininneeksikin.

    ReplyDelete
  12. On kyllä kieltämättä erittäin hyvän näköinen jakku!
    Itselläni ei palauttamisesta ole kauheasti kokemusta,paitsi että Suomessa postimyynnistä tilattuja tuotteita palautin pari kertaa,enkä muista ,että olisi ollut ongelmia.Täällä oli vielä joku aika sitten ongelma,tai jos palautti tuotteen,niin rahana ei saanut sitä takaisin,vaan piti ostaa liikkeestä sitten jotain muuta,Nyt kuitenkin uusi laki selvästi erittelee ,miten liikkeiden tulee toimia kun tuotteita palautetaan,ja palautusta saa vihdoinkin myös rahana.

    ReplyDelete
  13. Yaelian, no eikös olekin. Minä tosin nyt tarvisisin toppuuttelua tämän asian suhteen :) Muuten mulla on kaapissa jakku.

    Kieltämättä hankalaa, jos tuotteesta ei saa rahojaan pois. Yksi syy miksi musta on niin mukava täällä ostella itselle ja varsinkin muille on se, että se on suhteellisen riskitöntä. Käyttämättömästä, pian palautetusta tuotteesta saa poikkeuksetta rahat takaisin. On helppo tuoda muillekin sovitettaviksi ja näissä sisustusasioissakin auttaa...

    ReplyDelete
  14. Hei Johanna, täällä kirjoittaa Johanna :) Tulin sekoittamaan sinunkin blogisi, kun äitini blogissa ( Unelma) menin jo äsken sekaisin, että vastaako hän nyt sinulle vai minulle hih!
    Palauttamisista en oikein tiedä, olen aika laiska siinä hommassa. Marimekon laukun jouduin palauttamaan, kun siitä hajosi sisukset ja sain uuden....sitten hajosi sisukset siitäkin ja palautin taas ja lopulta sain lahjakortin ja hommattiin erilainen laukku....toistaiseksi ehjä! Eli palauttelu siinä tapauksessa ainakin toimi, vaikka kyllä muutaman viikon odottelin vastauksia.
    Jakku on nätti, tilaa vaan :)

    ReplyDelete
  15. Hei Johanna, ja onnellista Uutta vuotta sinne! Kyllä täällä on edelleen ihan liian usein hankaluuksia palautusten kanssa. Siksi olenkin joskus vähän huono niitä tekemään, vaikka tuotteessa olisi selvä laatuvika. Olen kyllä petrannut viime aikoina. Se nimittäin harmittaa ihan vietävästi jos tuote hajoaa heti - tai juuri takuuajan umpeuduttua. Ja me ollaan sellainen "Aku Ankka" -perhe, että onnistumme ostamaan kaikki valmiiksi rikkinäiset kodinkoneet ja muut tuotteet :/ Täytyy kyllä sanoa, että yleisesti laatu on heikentynyt valtavasti. Tehdään halpaa romua.

    Tuo ruskea nahkatakki on aivan ihana! Ei muuta kuin ostoksille. Olen monesti etsiskellyt itselleni mitä milloinkin, mm. UGG-loafereita, ja harmikseni todennut, että monet US-nettimyyntiliikkeet eivät toimita mitään USA:n ulkopuolelle. Harmin paikka (kukkaro kiittää:)..

    ReplyDelete
  16. Tuo ruskea on kyllä AIKA ihana!Etkö varmasti tarvitse? ;-) hih...

    Postimyynti toimii täällä paremmin kuin tuo liikkeisiin palautus,ainakin minun mielestäni.

    ReplyDelete
  17. Johanna, voi kun kiva kun tulit poikkeamaan. Olen kaynyt Unelman blogin kautta myos Sinun blogissasi. En ole tullut jattaneeksi vain kommenttia.

    Marimekkohan hoiti asian hyvin. Tuosta tulee kylla mieleen, etta taisi sitten olla useamman laukun kanssa ongelmia, kun Sinulle niin monta sattui. Odottaminen on tylsaa ja sita en kasita, etta jos ongelma on ihan ilmiselvasti tekovika, niin asiakkaan pitaa odottaa.

    Lenni, tiedan muitakin, joilla on "Aku Ankka" -tuuria (tama oli muuten hyva ilmaisu!) ja sitten tiedan ihmisia, jotka voittavat usein arpajaisissa ym.

    Oletko kokeillut tilata Amazonin kautta? Amazon nimittain toimittaa sellaistan yritysten tuotteita "epasuorasti", jotka eivat suoraan Suomeen toimita.

    Anne-Marie, tattis vaan! Mina kun nyt tarvitsisin enemman sellaista jarjen aanta, joka epailee, etta tokko tuota tulee ollenkaa kaytettya :) Kesahelteella ei ainakaan ja muutenkin hyvin vahan...

    ReplyDelete
  18. Kaunis jakku, tilaa pois!

    Ja sitten palauttamisen helppoudesta Suomessa. Stockmannilla ainakin onnistuu kympin edestä. Seuraavassa pikku esimerkkini: Ostin viime vuonna Hulluilta Päiviltä mm. pitkähihaisen T-paidan pojalleni. Päätinkin antaa sen joululahjaksi. Paita ei sitten mahtunut pojalle ollenkaan - tai poika ei mahtunut paitaan. Kuittia eikä hintalappua ollut missään, mutta olipa kanta-asiakaskorttini.
    Myyjä sanoi heti, että tämä on erittäin kapea malli. Otti korttini ja askarteli hetken koneella ja pam - palautusrahat (ei ollut edes kallis ostos) sain käteen.
    Stokkan asiakaspalvelu on kuulu erinomaisuudestaan. Eikä tämä suinkaan ole ainoa tekemäni palautus.

    ReplyDelete
  19. Eeva, kiva että sait palautettua. Minulla on kyllä muutoinkin Stockmannin toiminnasta sellainen kuva, että se on erinomaista. Esim. Sokos ei toimita ulkomaille mitään, mutta Stockmanpa toimittaa. Sokokselta kertoivat, että heidän tietojärjestelmänsä eivät anna periksi lähettää tuotteita ulkomaille.

    Vieläkin tämä jakku kummittelee. Toivon, että myyvät sen heti kohta loppuun ja pääsen rauhaan asian suhteen ;)

    ReplyDelete
  20. Hei Johanna, ihan pakko tuohon sun vastaukseen vielä todeta, että näitä "Hannu Hanhi" ihmisiä tunnen myöskin. Meidän hyvä ystäväperhe on mm sellainen. Jos ostamme yhdessä vaikka arvan, he voittavat aina, me ei koskaan. Veikkauksesta, Lotosta, kaikkialta. He voittavat jatkuvasti, me ei koskaan mitään :) Kaupassa he ostavat juuri sen tuotteen, joka vain juuri sillä minuutilla sattuu olemaan 70% alennuksessa. Meitä laskutetaan sen sijaan vahingossa kaksinkertaisesti. Eli Aku Ankat ja Hannu Hanhet tässä todellakin :D Tämä on meillä keskenämme ihan suuren vitsin aihe, positiivisessa mielessä. Kiitos Amazon vinkistä, tsekkaanpa sieltä nuo tossukat.

    ReplyDelete
  21. Vähän myöhässä kirjoittelen, mutta lueskelen tätä koukuttavaa blogiasi (aloitin ihan alusta ja parissa päivässä ehdin jo tänne asti!), on nyt ihan pakko kommentoida ainoana pro-Suomi - muttei USA:an verrattuna, vaan Italiaan. Asustan neljättä vuotta Italiassa ja täällä me huokailemme kuinka helppoa on olla asiakkaan roolissa Suomessa - ja kuinka turhauttavaa se täällä on. Täällä asiakas on aina väärässä ja kunnon palautusoikeus on vain ranskalaisilla, ruotsalaisilla ja espanjalaisilla isoilla kauppaketjuilla. Mutta erona Suomeen on se että täällä on MAHDOTONTA edes kuvitella saavansa rahoja takaisin!

    Teillä Ameriikanmaalla asiakas vaikuttaa olevan eerittäin paljon oikeassa! Se on kyllä ihan oikein se!

    Italiassa (ainakin Piemonten alueella) tulee toisinaan jo syyllinen tunne siitä että astuu johonkin kauppaan sisään vaivaamaan kauppiasta läsnäolollani. Oikein erikoisen tylyä kohtelua saa täällä helposti osakseen. Luulen että se liittyy matalaan työmoraaliin - työnteosta ei juurikaan nautita eikä työntekijöiden käytös ole esimiehien puolesta kovin tarkkaan valvottua.

    Siis vastaan että minun mielestäni Suomessa on helppoa palauttaa virheostokset liikkeeseen! :)

    ReplyDelete
  22. Sitruuna, kiva kun tulit kommentoimaan!

    Tätä minun on ihan mahdoton uskoa! Turistitytölle kun on jäänyt sellainen mielikuva, että italialaiset ovat ystävällisiä ja palvelualttiita :) Taitaisi asuminen maassa muuttaa ainakin jonkin verran ajatuksia.

    Totta on, että meillä täällä on ihan naurettavan helppoa palauttaa tuotteita. Tiedän tapauksia, joissa on ostettu jokin kalliimpikin tuote, käytetty vaikka viikonlopun yli ja sitten viety takaisin "sopimattomana".

    Suomessa on kyllä hyvä suoja kuluttajalla. Ja niinhän se pitäisi olla, että kaupan ehdot olisi lailla säännelty. Silloin homma pysyy hanskassa puolin jos toisin :)

    ReplyDelete