Friday, September 10, 2010

Kalevala Koru -mysteeri

Sain jokin aika sitten lahjaksi hopeisen, ristinmuotoisen riipuksen. Riipus on Kaleva Korun laatikossa.

Korulla on minulle suuri tunnearvo. Olen yrittänyt onkia selville mikä on mallin nimi tai milloin tällaisia ristejä on valmistettu, mutta en ole tietoja löytänyt.

Koru oli pakattu läpinäkyvään rasiaan, jossa kultainen teksti ja logo.

Munakuppien arvoitus ratkesi mahdottoman nopeasti - jälleen yksi syy pitää blogia. Tiedätkö mikä on tämän mallin nimi ja milloin tätä on valmistettu?

15 comments:

  1. En osaa auttaa tuon mallin suhteen,mutta kaunis koru.Itsellänikin on Kalevala Korun pari korua,joista pidän paljon.

    ReplyDelete
  2. Yaelian, minulla ei kovin monta Kalevala korua ole. Olen kuitenkin huomannut, että saan niistä aina kohteliaisuuksia. Tämä koru minua askarruttaa. En osaa edes sanoa, milloin tätä on valmistettu.

    ReplyDelete
  3. Nätti riipus! Suosittelen kysymään Kalevala Korulta meilitse asiaa, he osaavat varmasti vastata jos ei vastausta muuten löydy..

    ReplyDelete
  4. Tytär, niinpä tietysti. Mulle tulee aina välillä (itse asiassa aika useinkin)semmoinen olo, että olen pässi. Kiitos neuvostasi, näin minun täytyy tehdä. Kas kun en taas osannut itse ajatella...

    ReplyDelete
  5. Minäkään en kyllä tiedä mikä malli tuo on. Ei tule edes mieleen, että olisin sellaista nähnyt.
    Laita todella sinne kalevala korulle meiliä ja kysy mistä on kyse!

    ReplyDelete
  6. Nanna, niin pitää tehdä. Kun katson korua tarkemmin, niin huomaan, että siinä on paljon epäsäännöllisyyksiä. Onpas tämä taas mysteeri.

    ReplyDelete
  7. Voisiko olla jotain vanhempaa tuotantoa?
    Mutta todellakin Kalevala Korulla ainakin tietävät..

    ReplyDelete
  8. Anne-Marie, luulen, että tämä voisi olla n. 20 vuoden takaa vähintään. Olen kovasti ihmetellyt, kun koru näyttää todellakin niin käsintehdyltä. Yleensähän Kalevala Korutkin ovat kuin muotista tulleita.

    ReplyDelete
  9. Tuota, minun mummoni on joskus aikoinaan saanut sellaisen käsintehdynnäköisen Kalevala-korun lahjaksi. Tosin se on solki, mutta pakattu samaan tapaan. Ymmärtääkseni edesmennyt mummuni olisi saanut sen 60-luvulla.
    Mutta kuten tässä on jo moni sanonut, Kalevala Koruilta saat varmasti oikean vastauksen.

    ReplyDelete
  10. Assari, kiitos kun laitoit kommentin. Tämä voisi itse asiassa olla vaikka jo 60-luvultakin tai ehkä 70-luvulta. Laitan tänne kyllä päivityksen jos tämä mysteeri selviää. Ikävä kyllä en enää voi saada selville korun alkuperää: miten ja mistä se oli lahjanantajalle kulkeutunut ei selvinne koskaan.

    ReplyDelete
  11. Minulla on täysin samanlainen Pronssinen. Lähetitkö Kalevala korulle sähköpostia ja mitä he vastasivat?

    ReplyDelete
  12. Anonyymi, en ole vielä ollut yhteydessä Kalevala Koruun. Mutta kyllä tämä mysteeri pitää selvittää. Laitan aiheesta vaikka uuden postauksen kunhan saan itseäni niskasta kiinni.

    ReplyDelete
  13. Hei minä olen tuo "anonyymi" =) Minä selvitin tuosta korusta, niin antiikkikauppiaan kuin Kalevala korunkin kautta;
    Antiikkikauppias oli sitä mieltä että koru on ensimmäisiä Kalevala koruja joita on tehty joskus 40-luvulla. Kyseisiä koruja on tehty aika vähän koska siihen aikaan tehtiin paljon erilaisia koruja ja kaikkia tehtiin vain pieni määrä. Hinta arvio n. 100-150€.
    Kalevala koru:n vastaus:
    tuotepäällikkömme osasi kertoa, että tämän puhtaasti karjalaisen korumuodon esikuva on peräisin Mikkelin Tuukkalasta ristiretkien ajalta 1050-1150/1300 jKr. Koru on kulkenut Kalevala Korun mallistossa tuotenumerollaan 1623.

    Liedossa Vanhalinnassa on juuri nyt ja koko kesän avoinna oleva näyttely vanhoista Kalevala koruista. Ajattelin mennä miehen kanssa kesälomalla käymään siellä =)

    ReplyDelete
  14. Tuula, Sinäpä oletkin oikea aarre! Korun antajalta en saanut oikeastaan minkäänlaista tietoa ja korustakaan ei löytynyt kaiverruksia tms.

    Minä menisin mielelläni myös tuohon näyttelyyn! Hienoa, että sellainen järjestetään. Kyllähän Kalevala Koruilla on aika vahvat perinteet Suomessa.

    Tämä minun koruni on saanut paljon ihailua osakseen täällä.

    Kiitos vielä Tuuula, kun tulit kommentoimaan ja jakamaan tietosi. Tulipas hyvä mieli!

    ReplyDelete
  15. No eipä mitään, itse olen tuon korun saanut veljeltäni joskus n. 10v sitten, hän oli sen jostain löytänyt. Nyt sitten otin selvää, miksi olen sitä säilyttänyt =) Olen laittanut myös sähköpostia sinne sun tänne (mm. keräilijät) jos vaikka saisin vielä lisätietoa korusta. Heidän vastaustaan odotellen =)

    ReplyDelete