Wednesday, August 25, 2010

Kulta, se on kukka

En ole koskaan ollut erityisen hyvä kasvi- tai eläinkunnan tuntija. Siankärsämön olen erottanut suopursusta, piharatamo ja rentukka kasvavat myös eri paikoissa. Harakalla ja variksella on vissi ero ja ritariperhosesta ei voi erehtyä.

Olen hankkinut kirjan, jossa kerrotaan kaloista. Merenrannasta nappaa hyvin croacer, jonka tunnistaa erityisestä ääntelystä. Rantaan ajautunut jellyfish on aika villinnäköinen. Tunnistan myös kaksi myrkkykäärmettämme: kalkkarokäärme ja copperhead. Cottonmouth on hankalampi. Aikuinen mustaleski -hämähäkki on helppo tunnistaa, mutta sitäkin myrkyllisempää brown recluse -hämistä en erota. Kun lapset osoittavat flooraan tai faunaan kuuluvaa yksilöä joudun usein vastaamaan: "Kulta, se on kukka. Kulta, se on lintu. Kulta, se on sieni". Pitäisi mennä kurssille.

Aamulenkkini hämmästelynaihe on ollut tämä vihreä pallukka. Pallukka näyttää sitrushedelmältä, mutta lähemmin tarkasteltuna se on paremminkin palko. Kevyt ja ontto, ei sitruunaista tuoksua. Olen kysellyt naapureilta ja kylänmiehiltä, googlannut. Mikähän se tämäkin on?

17 comments:

  1. Olen tormannyt samaan ongelmaan. Mita ennen tehtiin ennen Googlea? Apu loytyy nykyisin nopeasti.

    -Heli-

    ReplyDelete
  2. Heli, joskus tuntee itsensä aika avuttomaksi, suorastaan tyhmäksi, kun ei osaa lasten kysymyksiin vastata. Yritämme sitten yhdessä selvitellä eri lajien nimiä. Ja kyllä Google alkaa olla jo korvaamaton. Ennen kai selattiin tietosanakirjaa?

    ReplyDelete
  3. Taitaapa olla passionhedelmä,lehtienkin perusteella.Niitä on täällä paljon:ne kasvavat tosi nopeasti ja niistä voi muodostaa hyvän aidan.Ja hedelmät ovat tietysti ihanan kirpeitä! Minullakin on passion,mutta hedelmiä siihen ei ole tullut.

    ReplyDelete
  4. Yaelian, mutta nythän tämä ongelma alkaa ratketa! Liittyykö kasviin myös kukka? Nimittäin minulla on sellainen mielikuva, että vähän ennen tämän vihreän pallukan ilmestymistä kasvissa olisi ollut vaaleanlilan värinen kukka.

    ReplyDelete
  5. No sepä juuri,sellainen aika erikoisen näköinen...

    ReplyDelete
  6. Yaelian, Sinä ratkaisit arvoituksen, joka on vaivannut mieltäni alta aikayksikön! Tämä taitaa olla aika harvinainen kasvi, ehkä uusikin tulokas, sillä naapuritkaan tätä eivät tunnistaneet. Edes paljasjalkaiset paikalliset. Kiitos!

    ReplyDelete
  7. Odotapahan kun se kypsyy,on yksi suosikkihedelmistäni!
    Tänne sitä tuotiin aikoinaan tuolta Latinalaisen Amerikan puolelta,ja siitä tuli todella suosittu,ja nyt sitä kasvaa monen monessa puutarhassa! Ehkä se teilläkin vielä yleistyy....

    ReplyDelete
  8. Täytyy pitää silmällä. Tämä rehottaa villinä ja nyt vain pelkään, että ajavat kohdan paljaaksi. Tästähän tulee mielenkiintoista!

    ReplyDelete
  9. Vau, passionhedelmä. Kauniin näköinen.

    ReplyDelete
  10. Mari, olen niin onnellinen kun Yaelian tämän tunnisti. Olen vaivannut pallukalla päätäni ties kuinka ja kauan. Nyt on aamulenkeillä jännäämistä: kasvaako hedelmä, muuttaako väriään.

    ReplyDelete
  11. Voi, kasvaisipa meilläkin passion villinä! :D On nimittäin niiiin ihana hedelmä,että ihan ehdoton henkilökohtainen suosikki. Siis ihanaa! Ja sitten kun sen halkaiseen kahtia ja lusikalla kaivelee ne mehut ja lihat pois molemmista kupeista, oih. Taivaallista! :D

    Hih, mulla on ihan sama tuossa tunnistuksessa! :D Kiitos googlelle hyvästä, pikaisesta avusta, mitä sitä tekisikään ilman sitä :))

    ReplyDelete
  12. Karkki, mua harmittaa ihan mielettömästi kun en osaa kertoa lapsille kaikkea mitä kyselevät. Kasvillisuus ja eläimet ovat kuitenkin sen verran erilaisia. Munasin itseni myös perusteellisesti. Olin muutaman rouvan kanssa golfkentällä (en pelaa, harjoittelin vain lyöntejä seuran vuoksi) ja horisontissa vilisti peuroja. Minä tietysti huusi, että "look, bambies!". Toiset katsoivat minua hiukan hämillään ja yksi rouvista hetken kuluttua veti syrjemmälle ja opasti, että ainoastaan Disneyn leffoissa on bambeja. Muut ovat deer. Ou dear, mikä moka!

    ReplyDelete
  13. Hih,hauska moka! Olisin varmaan itsekin sanonut "bambies" ;D

    ReplyDelete
  14. Sama ongelma täälläkin..eli suurinpiirtein kaikki lentävät ovat lintuja ja peurat ovat kyllä bambeja ;-)
    Laitoin vähän aika sitten 12-osaisen tietokirjasarjan keräykseen,kun eipä tuota enää kukaan selaile kun on netti ja google!
    Ja tuo google on nuorisonkin puhekielessä..ainakin "kirosanojen" korvikkeena.."KVG". Lienee kai tarkoitettu tyhmille vanhemmille :-)

    ReplyDelete
  15. Yaelian, kyllä mulla poskia kuumotti... Mutta kyllä ne ihan bambeilta näytti.

    Anna-Marie, minulla on täällä jokin ikivanha suomalainen taskujätti. Välillä sitä selailen, tuntuu turvalliselta kun tieto on painettuna paperille. Lasten ja nuorten kieli on toisinaan salatiedettä. Meillä alkaa jo olla tilanne, että lasten englanti on niin paljon kehittyneempää kuin äidin, että äiti on kuin puulla päähän lyöty. Mutta suomessa mä olen edelleen voittamaton!

    ReplyDelete
  16. Hih, ihana! Multa olisi tullut varmasti nimi :D:D Mutta se oli aivan ihastuttava moka, sellainen lämmin ja herttainen :D

    ReplyDelete
  17. Karkki, tämä lohduttaa. Mutta se oli yksi niitä tilanteita, joissa tunsin itseni ihan höhläksi. Nyt tietysti naurattaa ja edelleenkin huutelen "bambia" aika estoitta.

    ReplyDelete